Public service for 600 millioner – på private mediers bekostning

Public service for 600 millioner – på private mediers bekostning
Det er blevet et kapløb mod de samme brugere - på samme tid og samme sted, hvor grænserne er udviskede, og de digitale arbejdsgange er ens, skriver Ole Sloth. Pressefoto
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 11. oktober 2025 • 19:00
Af:
Ole Sloth
adm. direktør
ansvarshavende chefredaktør hos Folketidende
KOMMENTAR | DEBAT | Lørdag 11. oktober 2025 • 19:00

TV 2-regionerne har forladt deres regionale mandat og jagter sidevisninger på lige fod med private medier, mener Folketidendes chefredaktør Ole Sloth.

Branchemediet MediaWatch har været på tur gennem TV2’s medieregionale landskab.

Man har besøgt de otte TV2-regioner og holdt mikrofonen op for de respektive direktører, der alle beretter om de seneste landvindinger - en lære i at overgå hinanden i digital performance. Flot iscenesat og velkoordineret just før Udvalg for TV2 Regionerne barsler med deres rapport.

Skævvridning

Men det afdækker også en skævvridning:

Offentligt finansierede regioner, som har bevæget sig fra at være tv-stationer med et klart regionalt mandat til at blive 24/7-multimediehuse med breaking, 112 og ultrakorte og – nære nyheder, side om side med de private medier.

De otte TV 2-regioner får samlet over 600 millioner kroner om året, fordelt i lige store puljer. Formålet er regionalt funderet public service - realiteten en helt anden.

Statistik og fordeling viser alvoren. Det beløb, som hver region begunstiges med årligt, svarer til Folketidendes toplinje. På en gængs TV2-region kan man tælle 70 til 80 medarbejdere, tilknyttet det redaktionelle område. Vi er 18…

Jagten er gået ind

Broadcast og papiravis har lidt samme skæbne.

Men hvor det for de private aktører er med tunge økonomiske konsekvenser, har public service-udbyderne blot slået sig på deres selvopfattelse.

TV2 Regionerne vælger alligevel at gå ud på lokalmediernes redningsplanke og kannibalisere med ultralokale nyheder, knopskyder med lokale korrespondenter og ansætte skrivende medarbejdere en bloc.

Kapløb

Det er blevet et kapløb mod de samme brugere - på samme tid og samme sted, hvor grænserne er udviskede, og de digitale arbejdsgange er ens: publicering i realtid, jagt på sidevisninger og videoafspilninger, lokale mikrohistorier og kampagnelogik.

De dygtige TV2-direktører udlægger selv teksten:

- Digital video, siger Fyn.

- Stolthed over flest sidevisninger i Midtvest.

- Nye kongetal fra Øst.

Et ekko af hinanden

Vi forstår begejstringen; denne kontorstol ville sige det samme.

Og det er netop problemet – vi, de frie, private medier, og TV2 Regionerne er et ekko af hinanden.

Når et statsfinansieret medie jagter de samme mål som os andre – på de samme platforme, med de samme metrikker – får vi indholdsduplikation og skæv konkurrence.

Det er såre simpelt: Brugerne oplever det offentlige tilbud som gratis, mens vi private skal sælge abonnementer og levere bundlinje. Public service-midler fortrænger markedsvilkår. Det har vist aldrig været meningen.

Styrke i forskellighederne

Det er ikke nogen krigserklæring mod TV 2-regionerne. Tværtimod. Vi ønsker dem stærke – på det, de er sat i verden for.

TV 2 Øst og andre regioner laver glimrende serielle produktioner og fortællende videoformater. Gør mere af det. Gå all in på levende billeder, public service-dokumentarer, en 19:30’er de unge forstår, streaming og on-demand.

I stedet ser vi en helt unødvendig ikke-regional indholdsproduktion, der pumpes ud på TV2-regionernes indholdssites:

Hvorfor skal man på Midtvest læse en politinote, hvor en mand er stukket af med 53 pakker smøger? Hvorfor på Øst, at Kvickly lukker i Slagelse? Eller på Syd, at en læge ved Lillebælt er gået bort?

Hvis alt er regionalt, er intet regionalt. Det er helt tovligt. Den praksis må stækkes, ikke styrkes.

Et pragmatisk skridt.

Lad regionerne blive stærke – men på det de oprindelig vilkår: levende billeder, flow-tv, streaming og dokumenterende regionstilgang. Lad de private fastholde arbejdet med det skriftlige, det nære og det læserbetalte.

Tæt på 25 private lokale og regionale dagblade og nyhedsmedier sikrer et Danmark fri af nyhedsørkener. Giv dem rum – ikke konkurrence fra statsfinansierede kopiprodukter.

Og hvis ikke, så gå en anden vej:

Hvis man vil reorganisere, så åbn for det private alternativ dér, hvor regionerne i dag er for store til at være nærværende. Lolland-Falsters Folketidende er klar til at løfte opgaven: TV 2 Storstrøm – som samarbejdspartner, ikke konkurrent.

Et lokalt forslag fra stolen i Nykøbing.

Debatredaktørens bemærkning

Udvalg TV2 Regionerne henviser til 'Udvalget for undersøgelse af TV 2-regionerne', som er et udvalg nedsat af Kulturministeren for at nytænke og fremtidssikre TV 2-regionernes rolle i et foranderligt medielandskab, med mål om at sikre en stærk og tidssvarende public service-dækning i hele landet.

Udvalget blev nedsat i juni 2024 og skal afrapportere i 2025.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT