Musikhuzet og fremtidens musikliv

Musikhuzet og fremtidens musikliv
Infernal til optræden i Musikhuzet i 2019. Foto: Musikhuzet/Lonnie
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 25. juli 2024 • 15:30
Af:
Steffan Hallroth
Rønne
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 25. juli 2024 • 15:30

Hvorfra skal incitamentet til udvikling komme?

Øens regionale spillested, Musikhuzet Bornholm, har været meget i vælten i pressen tidligere på sommeren.

Det har handlet om interne, angiveligt problematiske personaleforhold. De omtalte interne forhold bliver forhåbentlig bragt i orden på et tidspunkt.

Men ligeså vigtigt er spillestedets indflydelse på øens musikliv - så at sige udadtil. For der er et publikum, der nyder af koncerterne og de andre aktiviteter, der er lokale musikere, som interagerer med Musikhuzet, og der er den overordnede påvirkning, som et regionalt spillested har i et lokalt kulturliv.

Rammeaftale med staten

Jeg skriver dette læserbrev, fordi jeg har arbejdet i Bornholms musikliv i snart 25 år - som underviser, musiker, kapelmester og projektmager.

Og jeg har et spørgsmål, men inden spørgsmålet så kommer et par linjer om den rammeaftale, der er indgået mellen staten/Kulturministeriet, Bornholms Regionskommune og vores regionale spillested, Musikhuzet Bornholm.

I perioden 2017 - 19 var jeg menigt medlem af bestyrelsen for Bornholms Kulturskole. Når jeg i det følgende refererer til 'rammeaftalen', så er det den tekst, som jeg havde adgang til, og som var gældende på dét tidspunkt.

Aftaleteksten er lang - 33 sider - så jeg skal ikke trætte jer læsere med detaljerne. Men to ting: Staten/Kulturministeriet formulerer i denne aftale det ansvar og den rolle, som de regionale spillesteder har for udviklingen af rytmisk musik i Danmark.

Visionen

Vores eget regionale spillested Musikhuzet Bornholm formulerer i aftaleteksten sin egen vision for udviklingen af øens rytmiske musikliv, det vil sige det lokale perspektiv.

Jeg går ud fra at de to ting går igen i den rammeaftale der blev fornyet tidligere på året.

Ordet 'udviklng' i denne kontekst handler om et mangfoldigt musikudbud. Der skal efterstræbes stor variation i hvem, der optræder, hvad der spilles af musik og i hvilke formater.

Gode musikoplevelser

Jeg har haft fornøjelsen at arbejde i mange år med rytmisk og anden musik her på Bornholm.

Set med mine briller er der masser af folk, der fortjener en hyldest, fordi de udfører et godt stykke arbejde for at give os på Bornholm musikoplevelser i rigtig mange kategorier. Alle de her musikaktiviteter bliver smukt afviklet af mennesker, som gør det i deres arbejdstid eller i deres fritid - som gør det for at tjene penge eller med oplevelsen som belønning.

Det fungerer nogelunde OK med de mange aktiviteter i det rytmiske musikliv fordi der er fornuftige rammebetingelser af praktisk og økonomisk natur.

Udbuddet - set som publikum og set som musiker

Set fra publikums side er udbudet af 'live' rytmisk musik bestemt over det acceptable.

Kendte bands og artister spiller jævnligt i løbet af en sæson i Musikhuzet og andre steder, suppleret med de mindre kendte og de såkaldte 'upcomings'.

Variationen i musikudbuddets rytmiske genrer er også rimelig. Her er sågar klubber og festivaler, der byder på jazz og andet godt udenfor mainstreamens poprock. Men nu kommer en lille anke.

Hvis jeg ser på musikudbudet med den lokale musikundervisers, briller så ser jeg noget andet.

De lokale bands og artister er der ikke mange af - heller ikke upcoming artister og bands. For os lokale og unge forhåbningsfulde er det ikke let at komme til. Der er småt med arrangører der stiller scener til rådighed for os.

For det andet synes jeg, at det faktiskt er svært at få øje på udvikling og på fornyelse af det musikalske indhold, af selve musikken. Det er rigtig meget af det driftsikre - som lokker publikum til og så får det at klinge i kassen - men udvikling og fonyelse? Nej!

Musikhuzets rolle

Men hvorfra skal incitamenter til udvikling og fornyelse af musikudbuddet komme?

Ifølge den ovennævnte rammeaftale har Musikhuzet en rolle og et ansvar her. I de 25 år jeg har været her, så har jeg ønsket, at Musikhuzets ledelse tog fat for alvor med at arbejde for at Bornholms rytmiske musikliv blev til mere end "business as usual'. Jeg har faktiskt haft svært ved at få øje på den udvikling som rammeaftalen smukt beskriver.

Vil I tage ansvar?

Er jeg streng når når jeg fremkommer med en kritik af denne natur? Eller kan man sige, at kritikken er ufortjent?

Vi må huske på, at 'det offentlige' yder et stort økonomisk tilskud til Musikhuzet. Når der bruges skattepenge på kultur, så er det i den grad vigtigt, at de penge bliver brugt konstruktivt - at det er muligt at fremsætte spørgsmål hvordan og hvorledes, og at ledelsens daglige drift bliver sat under lup.

Så nu kommer mit spørgsmål til Musikhuzets daglige ledelse og til Musikhuzets bestyrelse:

Agter i tage ansvar for udviklingen og fornyelsen af det rytmiske musikliv på Bornholm i fremtiden og dermed leve op til de smukke ord i rammeaftalens tekstafsnit om netop dette aspekt?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT