Leder: Verdens bedste læsere

Leder: Verdens bedste læsere
Foto: Berit Hvassum
DEBAT | Tirsdag 2. februar 2021 • 19:01
Af:
Øjvind Hesselager
DEBAT | Tirsdag 2. februar 2021 • 19:01

LEDER

To gange inden for den seneste uges tid har chefredaktørens telefon vibreret med et opkald vedrørende radioprogrammerne. En læser har beklaget sig over, at lørdagsavisen ikke indeholder radioprogrammet for søndag.

Og da Bornholms Tidendes trykte udgave ikke udkommer søndag, er læserne således ikke informeret om, hvad der kan høres i radioen om søndagen. Det kan ikke være rigtigt – for som hun sagde:

”Jeg forsøger jo at få mest muligt ud af Tidende!”.

Det første opkald udløste en del intern revision i den redaktionelle afdeling: Kunne vi få plads til søndagsprogrammet for radioen? Ja, hvis vi fjerner et billede i lørdagens tv-opslag. Så er der plads ude til højre.

Men vi nåede ikke at få det ændret fra første lørdag – og så havde chefredaktøren igen læseren i røret i weekenden. Mens han stod og bagte boller til ungerne.

Blev han i første omgang irriteret? Måske. Eller rettere: Ja! Og det var klart en fejl.

For læsernes henvendelser er helt afgørende for udviklingen af både avisen og relationen mellem læsere og avis. Kritik er med til at udvikle os.

 

I står vagt om vores faglighed,
og I er med til at udvikle avisen
og holde os skarpe.

 

For få minutter siden ringede en anden læser. Der er noget galt med klammerne i avisen. Hun sad med en avis med kun en klamme og blot to huller, hvor den anden skulle have siddet. Og går det helt galt, og man taber avisen, kan siderne strø ud over det hele, og man har som læser et puslespil af sidenumre foran sig.

Så er der de dage, hvor vi er kommet til at trykke den samme suduko eller krydsord. Chefredaktøren har sågar modtaget et par klager over selve løsningen i krydsorden. Det kunne ikke været rigtigt, at det ord skulle være synonym?! Så må redaktøren tjekke på internettet.

En klage over en krydsord var sågar vedlagt frankeret svarkuvert, så redaktøren ikke skulle have for megen bøvl med at svare. Underforstået: Ikke skulle have en undskyldning for ikke at svare.

Det kan også handle om distributionen. En læser er irriteret over, at der kan være stor forskel på, hvornår på dagen avisen leveres. Det er et budskab, der fortæller os på Bornholms Tidende, at avisen er et vigtigt fikspunkt i hverdagen. En del af rytmen – og ikke bare en avis. Kirkeklokkerne skal også slå på bestemte tidspunkter og ikke bare slå.

Og så er der jo billederne. Forleden klagede en læser over billederne. De var så flotte, at hun ikke nænnede at smide avisen ud. Men andre gange lyder kritikken, at der er for mange billeder. Det dækker for det meste over, at læserne ikke synes, at billederne er varierede nok.

Det hele er en del af verdens bedste efterkritik, som altid bør modtages med kyshånd. For tænk, hvis I ikke reagerede. Hvis I var ligeglade!

Nogle af jer står nærmest vagt ved postkassen, når buddet kommer. I står vagt om vores faglighed, og I er med til at udvikle avisen og holde os skarpe.

Derfor: Tak til alle trofaste læsere af avisen, der har klare forventninger til os. Måske er det småting, men selv den mindste detalje er vigtig for helheden. Tak!

FÅ ABONNEMENT