De kan noget på Østlandet. Her på redaktionen smilede vi lidt bedrevidende, da Nexø Sandskulpturpark i år blev lanceret med et mål om at nå 60.000 gæster i første sæson. Det gik heller ikke helt så godt. Men ikke desto mindre gik det ualmindeligt godt. Vores dumme smil blev gjort til skamme. 41.902 gæster blev det til i de gamle DLG-bygninger på kajen i Nexø denne sommer.
Det er simpelthen imponerende godt gjort: At skabe en helt ny turistattraktion med næsten 42.000 besøgende på en sommer. I de fire måneder, som den nye turistattraktion har holdt åbent, har der i snit været mere end 10.000 betalende gæster. Med en billetpris på over 50 kroner i snit har det skabt en fin omsætning i byen og været så god en forretning, at Christian Warrer, der står bag Nexø Sandskulturpark, har uddelt pengegaver til både Værftet og Erhvervsforeningen Østbornholm. Penge som nu kan gavne Nexø endnu mere. Konkret er der tale om 110.000 kroner, som helt sikkert kan gøre en forskel. Men selve handlingen og det faktum, at Bornholm sagtens kan blive en stor turistattraktion rigere på en enkelt sæson, er endnu mere værd.
Erhvervsforeningen Østbornholm og Møbelfabrikken har spillet vigtige hovedroller i eventyret om tilblivelsen af Nexø som den nye turistby. Tidligere kunne turister finde på at besøge byen for at se den gigantiske og tomme havn, der stod tilbage som et levn fra 80ernes fiskeeventyr. Men nu er det ikke tomme fiskekajer, der får turisterne til at rejse mod øst. Det spirende iværksætteri, glaskunst, kunsthåndværk, Thaulows fotoudstillinger, julemarked, jernbanemuseum, modetøj, gode spisesteder, masser af butikker og nu også en publikumsmagnet med bornholmske sandskulpturer. Nok er konceptet sandskulturpark ikke bornholmsk men en større trend. Men konceptet med at lave bornholmske motiver knytter rigtig godt oplevelsen til vores Bornholm og hæver besøgsværdien markant.