Leder: Grønne gæster

Leder: Grønne gæster
Mere end 60.000 skibe passerer årligt Bornholm. Derfor ligger øen ideelt til en grøn tankstation til skibsfarten, mener et nyt konsortium. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 15. JUN 2021 • 09:26
Jakob Marschner
Journalist
| ABONNENT
15. JUN 2021 • 09:26

LEDER

Troede man ikke rigtig på det, bød mandagen på hele to nyheder, der begge bekræfter, at Bornholm er helt fremme i elbilen på den vigtige rejse mod et mere grønt og klimavenligt liv.

Den første gav vi overskriften "Konsortium vil gøre Bornholm til en grøn tankstation", og så kunne man jo altså godt tænke "Javel ja, aha, det er det vi skal være!". Skulle man finde den udsigt lidt tvivlsom, og kunne man også godt se for sig, at Bornholm også gerne må være andet end det, er det selvfølgelig heller ikke så dramatisk endda.

Bornholm vil altid også være andet og mere end det nye, grønne og klimavenlige. Men Bornholm er heldigvis også ved at blive alt det. I det seneste eksempel, det om den grønne tankstation, er sagen såmænd den, at vi nu også bliver hjemsted for forsøg med at producere grønt brændstof til skibe. Det er en udløber af den kommende energi-ø med gigantiske havvindmøller ud for Bornholm.

Bornholm vil altid også være andet og mere end det nye, grønne og klimavenlige. Men Bornholm er heldigvis også ved at blive alt det.


Det giver altsammen en hel del nyt at vænne sig til, nye ord og navne for eksempel. For når Rønne Havn og Bornholmslinjen er gået med i konsortiet Bornholm Bunkerhub, så har det efter det oplyste ikke noget med tyskernes bunkere fra krigens tid at gøre. Tværtimod, for i en tid hvor mere og mere engelsk trænger ind i vores sprog, kan det stadig være nødvendigt at slå efter for at se, at "bunkering" betyder brændstofforsyning af skibe, og at ordet går tilbage til dampskibsæraen, hvor brændsel til skibsfart blev opbevaret i noget, der minder om netop bunkere. "Hub" betyder knudepunkt, så alt i alt havner vi i "brændstofforsynings-knudepunkt", et farligt langt ord, men når bare aktørerne kan hitte rede i det selv, så går det jo nok.

I den forbindelse kan man kun gratulere både Rønne Havn og Bornholmslinjen med den parade af kæmpe aktører, som vores to lokale islæt er gået sammen med her. Ørsted, Haldor Topsøe og Rambøll er giganter i Danmark. Bureau Veritas har styr på samtlige skibe i verden, og med en årlig omsætning på lige omkring 30 milliarder kroner er finske Wärtsilä blandt verdens førende indenfor bæredygtig teknologi af mange slags til skibsfart. Endelig er Bunker Holding Group faktisk også dansk, men med 66 kontorer i 33 lande.

Vi kan lige så godt vænne os til det, og heldigvis er det jo ultra-positivt: Vi får besøg af de helt store spillere på det nye grønne marked. De har kig på Bornholm, og mere af den slags har det jo med at bringe mere endnu. Job, for eksempel, og tilflyttere. Det kan snart blive svært at bevare pessimismen.

Også mindre aktører lægger vejen forbi. Det er lige så glædeligt, også fordi de kan forekomme tættere på os, endnu mere relevante. Og det kan hurtigt blive ret mange af os, der får mandagens anden grønne nyhed ind på livet: Det fem ton tunge batteri, der kan lade elbiler op i en forrygende fart, to ad gangen. Det skal nu testes på Bornholm i to år, så mon ikke en hel del iblandt os kommer til at slå forbi Green Solution House og campus, der på skift skal fungere som værter for dette her gigabatteri?

Bornholms grønne gæster kommer til at stå i kø. Lad os gøre, som man altid har gjort på Bornholm: Tage imod med åbne arme, stor gæstfrihed og al nødvendig hjælp. Det kan kun blive godt.