Min kone er fra Slagelse, og i starten var jeg det underholdende indslag ved alle familiesammenkomster. Enhver dialog med min kones fætre, onkler, kusiner og tanter blev altid indledt med et “Nå, så du er fra Bornholm - nej, hvor spændende!”. Men det er som om den antropologiske interesse for min lokalkolorit er totalt falmet. Nu er det pludselig ikke charmerende længere at kjøssa og slet ikke at fæjggjas.
“Og jeg orker ikke at høre dine evindelige historier igen og igen. Om dengang du var soldat på Almegårds Kaserne. Og dengang du faldt i Rønne Havn. Og jeg er træt af dine hypokondriske undskyldninger om ondt i benet efter cykelturen op ad Vangbakken, om ondt i nakken fordi hovedpuden er for hård, ondt i ryggen fordi du hentede mælk til kaffen, ondt i hovedet fordi du skal have briller, ondt i håndleddet fordi du pudsede vinduer, ondt i maven fordi der var løg i frikadellerne. Næh, når din mor lavede frikadeller.... Det eneste sted du har ondt - det er sgu’ i røven.”
Ja, tænk det sagde hun, helt uprovokeret. Bare fordi jeg tog en morfar på divaneseren. Og hun blev ved i samme rille:
"Du kan fandme ikke åbne en dåse makrel i tomat uden at ligne en Tarantino-film.”
Jeg ved ikke, hvornår hun er blevet så intellektuel. Det var som om komplimenterne stod i kø: