Kombardo-kaos

Kombardo-kaos
Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 25. SEP 2023 • 19:00
Af:
Christian Kaarsberg
Blåholtvej 16
Allinge
KOMMENTAR | ABONNENT
25. SEP 2023 • 19:00

Når Kombardos banner hænger på gitteret ved Ingerslevsgade, så forventer man naturligt, at bussen holder til dér – men det gør den åbenbart ikke. Stedet er desværre blevet genstand for alles kamp mod alle, lyder svaret fra Bornholmslinjen, der sammen med Herning Turist driver kombardobusserne.

Den 21. september havde jeg købt billet til Kombardo Expressen fra København til Rønne.

Jeg ankom til Ingerslevsgade kvart over 10 for at være i god tid. På et stykke af gaden hænger tre bannere fra Kombardo Expressen og et kort med Bornholm. Der stillede jeg mig sammen med 15-20 andre passagerer, der også skulle til Bornholm.

Ud for os holdt der ingen busser – men længere nede holdt en lang række busser fra andre selskaber. Vi ventede, klokken nærmede sig 10.30, hvor bussen skulle køre, og folk blev lidt urolige, da der stadig ikke var nogen bus.

Med et kom en kvinde løbende fra busserne længere nede, hun råbte op til os, at bussen til Bornholm holdt længere nede. I panik styrtede vi af sted – og ganske rigtigt, cirka 100 meter længere nede ad vejen holdt vores bus.

Klokken var nu over 10.30, der gik kun ganske få minutter, før folk var kommet om bord, og bussen kom i gang.

Jeg var noget bestyrtet over forløbet – hvorfor holdt bussen ikke oppe ved Kombardos bannere? Chaufføren sagde, at det var passagerernes eget ansvar at finde frem til bussen – og hun bekræftede, at var vi ikke kommet, var hun kørt uden os.

Jeg er overbevist om, at flere af de passagerer, som jeg ventede sammen med, ikke nåede frem. Der var særligt et ældre ægtepar, manden var svært gangbesværet – ved færgen kiggede jeg efter dem blandt de andre passagerer i bussen, og de var ikke kommet med.

Når man skal til Bornholm med Kombardo, og Kombardos banner hænger på gitteret ved Ingerslevsgade, så forventer man naturligt, at bussen holder til dér. I kaosset af busser langs vejen er det i forvejen svært at navigere.

Med Kombardos bannere hængende gør de det nærmest umuligt for os, naive borgere, der er vant til at kunne forvente en god service.

Svar fra Bornholmslinjen

Ingerslevsgade er et godt og centralt sted at samle buspassagerer op og sætte dem af. Problemet er bare, at det er der rigtigt mange busselskaber, som er enige i. Og med den stigende succes for fjernbusserne er Ingerslevsgade blevet et meget trafikeret sted, hvor det desværre er blevet lidt alles kamp mod alle. Det betyder, at det ikke altid er den enkelte chauffør, som kan beslutte, hvor han skal holde. Det er op til trafikken og de mange andre busser på det givne tidspunkt. Så når der er bannere med Kombardo Expressen, er det fordi, vi gerne vil forsøge at samle vores busser der, så de er til at finde – men det kan ikke altid lade sig gøre.

Det er heller ikke noget, vi kan gøre noget ved – men det kan Københavns Kommune, som jo er i gang med en ny fælles busterminal. Den er blevet forsinket flere gange – men meldes nu klar til drift i forsommeren 2024. Indtil da må busser og passagerer gøre deres bedste for at finde hinanden på Ingerslevsgade.

Jesper Maack, pr- og kommunikationschef