Bornholmslinjen er vores statsfinansierede livline til resten af verden. Den blå motorvej, der forsyner os med varer, aviser, hospitalsadgang, gæster og meget meget mere. Uden færgeforbindelse er vi som et transplanteret organ, der kan holde for en stund, men først fungerer helt igen, når det er forbundet med en fuld krop.
Det har vi mærket her under stormen Hans, hvor selv stormfærgen Povl Anker blev holdt tilbage i Sverige, så den ikke kom galt af sted under indsejlingen i Rønne. Siden søndag har tusinder af passagerer oplevet aflysninger.
Tirsdag aften blev den første hurtigfærge sat ind igen på Østersøen, mens Hammerhus under hele stormen har kunnet besejle Bornholm og Køge – dog med forsinkelser, der ikke mindst ramte leverancen af friske aviser til øen.
Når stormen rammer før tid, og kaptajnerne finder havet for vanskeligt at besejle med det eksisterende materiel, så er det naturligt, at færgerne skal blive i havn. Men de tusinder af passagerer, der havde planlagt en overfart, bliver naturligvis ramt. Jo mere man kender til en aflysning i forvejen, jo bedre kan man tage højde for den, og jo mere man kender sine rettigheder i tilfælde af aflysning, jo bedre kan man planlægge sin løsning.