Kære rederi, tak fordi I lytter

Kære rederi, tak fordi I lytter
LEDER | DEBAT | Onsdag 9. august 2023 • 05:30
LEDER | DEBAT | Onsdag 9. august 2023 • 05:30

Det er skønt, at Bornholmslinjen lover at lytte til passagernes ønsker, når der er storm eller fejl på færgerne.

Bornholmslinjen er vores statsfinansierede livline til resten af verden. Den blå motorvej, der forsyner os med varer, aviser, hospitalsadgang, gæster og meget meget mere. Uden færgeforbindelse er vi som et transplanteret organ, der kan holde for en stund, men først fungerer helt igen, når det er forbundet med en fuld krop.

Det har vi mærket her under stormen Hans, hvor selv stormfærgen Povl Anker blev holdt tilbage i Sverige, så den ikke kom galt af sted under indsejlingen i Rønne. Siden søndag har tusinder af passagerer oplevet aflysninger.

Tirsdag aften blev den første hurtigfærge sat ind igen på Østersøen, mens Hammerhus under hele stormen har kunnet besejle Bornholm og Køge – dog med forsinkelser, der ikke mindst ramte leverancen af friske aviser til øen.

Når stormen rammer før tid, og kaptajnerne finder havet for vanskeligt at besejle med det eksisterende materiel, så er det naturligt, at færgerne skal blive i havn. Men de tusinder af passagerer, der havde planlagt en overfart, bliver naturligvis ramt. Jo mere man kender til en aflysning i forvejen, jo bedre kan man tage højde for den, og jo mere man kender sine rettigheder i tilfælde af aflysning, jo bedre kan man planlægge sin løsning.

Her er kritikken af rederiet nærmest eksploderet, da rederiet igen holdt passagerne hen i et kommunikationsvakuum uden info på sms, website og skærme, mens stormen ramte. Sidste gang vi havde den situation var, da Express 5 i juni ramte en pram i Ystad og måtte sejle hjem til Rønne uden passagerer og efterlade hundreder af rejsende på kajen uvidende om deres rettigheder og med aflysningsinfo flere timer efter planlagt afgang. Dengang virkede infoskærmene ikke. Flere måtte overnatte på kajen i deres bil for at komme hjem næste dag.

Når uheldet eller stormen rammer, så har passagerer brug for at vide, at færgen er forsinket, måske bliver aflyst og hvornår næste opdatering kan forventes. Dernæste at færgen er aflyst, når beslutningen er truffet, og hvilke specifikke rettigheder, man som passager har i netop denne situation. Det kan teknisk set let fortælles på rederiets website, og man kan hurtigt sende link på sms og infoskærme. Det er dårlig service at linke til en avanceret eu-side med generelle regler, når passagerne har brugt for at vide, om de kan booke et værelse på rederiets regning eller køre til Køge og sejle med Hammerhus uden ekstra udgift til bro, færge og benzin netop i denne situation.

Derfor skal der her lyde et stort tak til Bornholmslinjen, der har lovet, at de lytter til kritikken og vil forbedre kommunikationen næste gang, færgerne ikke sejler.

Tak.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT