Kære Hans O Kofoed

Kære Hans O Kofoed
Thomsen vil ikke på besøg og se dyrk af jordbær - en kop kaffe kan måske komme på tale. Arkivfoto: Holger Larsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 11. september 2024 • 15:00
Af:
Uffe Thomsen
Muleby
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 11. september 2024 • 15:00

Hermed kommer sidste kapitel i dialogen mellem Thomsen, Muleby, og Kofoed, Fårebygaard.

Tak for din invitation om end programmet du præsenterer, er noget overvældende.

Besøg på dine blomstermarker, se på din dyrkning af økologiske gulerødder, jordbær og gravselv kartofler, og se næste års planer med dyrkning af økologiske tomater agurker samt noget med avl af høns på programmet. Ja selv en tur til Mors er indeholdt.

Det er rigtigt ærgerligt, at dine gode venner Lone og Anders ikke kunne få en økologisk mælkeproduktion fra fritgående køer op og stå.

Det er endnu mere ærgerligt, at der ikke flere landmænd herovre, der igangsætter produktion af økologisk mælk fra fritgående bornholmske køer, der er opdrættet med god dyrevelfærd.

Hvis flere mælkeproducenterne fulgte Lones og Anders' eksempel og begyndte at producere økologisk mælk fra fritgående køer, så ville det så i det hele taget være muligt uden at skulle sende den økologiske mælk til Sjælland for at blive bearbejdet.

En løsning som selvsagt ikke ville være rentabel.

Eller vil det være muligt for Sct Clemens mejeri i Klemensker at begynde en produktion af økologisk mælk og osteprodukter, hvis økonomien ellers hang sammen - både for landmændene og mejeriet?

Hvis det er tilfældet, hvad holder så landbruget tilbage?

Forbrugerne herhjemme er i stigende grad opmærksomme på behovet for at kunne købe økologiske produkter fra besætninger med en ordentlig dyrevelfærd, når de handler ind - også selv om prisen er lidt højere end fra traditionelle landbrug.

Dejligt at se

I det hele taget er det dejligt at se, at du tager vores klima og havet omkring os alvorligt, og som et godt eksempel viser vejen hen imod sund, ren og grøn ø og havet omkring os.

Det kan kun varme et grønt hjerte at se dine planer om at give fire hektar land tilbage til naturen, ja hele din økologiske tankegang i forhold til et bæredygtigt landbrug

Må du blive et godt eksempel for landmændene herovre.

Tak for det!

I forhold til dine nu to invitationer, så har jeg ikke hverken den fornødne energi eller lyst til at deltage i dine mange forslag, med eller uden pressen.

Men en kop kaffe, uden de store bevægelser vil være fint for mig - så kan vi jo altid tage stilling om, der kan være grundlag for et venskab.

Du kan jo skrive til mig på min mailadresse olfe21@icloud.com, så behøver vi ikke at tage mere spalteplads i Tidende om denne sag, og vi kan kommunikere direkte til hinanden.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT