Kære fritidshusudlejere, giv ø-bidraget en ekstra tanke

LÆSERBREV | ABONNENT | 24. JUL 2022 • 15:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
Medlem Kommunalbestyrelsen S
Søndre Landevej 212
Pedersker
LÆSERBREV | ABONNENT
24. JUL 2022 • 15:30

Svar til Poul Fejer Christiansen, Vicedirektør Fritidshusudlejernes Brancheforening.


Allerede dagen efter at jeg på lederplads i Bornholms Tidende den 15. juli foreslår et turist-ø-bidrag, melder vicedirektør Poul Fejer Christiansen, Feriehusudlejernes Brancheforening, at det vil man så absolut ikke, fremfor at give det en tanke.

Han begrunder det med, at det vil give overnatningserhvervene et kæmpe arbejde, bureaukrati og at de ikke vil være skatteopkrævere for kommunen.

Svar: Men en ensartet takst, som bare er lagt på regningen, medfører ikke et kæmpearbejde. Når året er omme, opgøres antal udlejninger/overnatninger, og så ganges det blev med beløbet. Det tyder også på, at han helt har overset, at jeg alternativt foreslår en frivillig ordning, der skaber en pengemaskine til turisterhvervet.

Dernæst lancerer han et gammelt forslag fra Fritidshuslejernes Brancheforening om, at man ikke skal betale skat af indtægt ved udlejning af fritidshus i den kommune, hvori man har folkeregisteradresse, men i den kommune, hvor fritidshuset ligger i. Det forslag kan da være meget sympatisk og have opbakning fra store fritidshuskommuner, men ikke de store bopælskommuner i byerne, og derfor har det forslag politisk ingen gang på jorden.

Forslaget fra Poul Fejer Christiansen skaber også en debat om noget tilsvarende kunne gælde for flexboliger. Og dermed skal der rodes så grundlæggende rundt i skattesystemet, at det i bedste fald har lange udsigter.

Poul Fejer Christiansens forslag løser heller ikke Bornholms aktuelle udfordringer med at skaffe øget økonomi.

Ser man på mit forslag, så er det ovenikøbet sådan, at indføres muligheden for et turistbidrag for alle kommuner, så er det ikke kun fritidshuskommunerne, men også de store bykommuner med mange hoteller m.v., der har en fordel.

Ventes der ikke på en sådan lovgivning, så kan turistbranchen frivilligt på Bornholm indgå en aftale, der skaffer en pengemaskine til erhvervet. Jeg synes, at det måtte være fristende, at man som liberale erhverv hermed ikke kun skal afhænge af, at vi bornholmske skatteydere skal betale dette, når der nu er et alternativ, hvor det er turisterne, der betaler.