DAT-direktør Jesper Rungholm raslede endnu en gang med sablen, da Tidende i lørdags kunne fortælle nyt om økonomien og de dystre fremtidsudsigter for den bornholmske flyforbindelse til København.
“Hvis vi kunne, lukkede vi ruten i morgen”, var det nye budskab fra DAT, der har fløjet på ruten siden 2012, hvor selskabet overtog efter konkursen hos Cimber Sterling. Og nu er det angiveligt kun kontrakten med hospitalet, hvor DAT er forpligtet til blandt andet at fragte patienter frem og tilbage, der gør, at man flyver videre.
Region Hovedstaden har option på en etårig forlængelse, og derfor kan forholdet mellem DAT og Bornholm have en udløbsdato om enten et halvt eller halvandet år.
Og det vil ganske enkelt være katastrofalt for det samlede Bornholm, hvis vi kommer til at stå uden flyrute. Erhvervlivet vil på mange områder blive ekstremt udfordret, og i den flyanalyse, som i sidste uge blev offentliggjort, fremgår det direkte, at Bornholm er afhængig af en flyrute, hvis der skal drives hospital på den måde, som man driver det nu.