Jeg kan godt lide Bornholm, men...

Jeg kan godt lide Bornholm, men...
En almindelig skraldespand til blandet husholdningsaffald og en grøn beholder til pap og papir imponerer ikke den sorteringsbevidste læserbrevsskribent. Privatfoto
LÆSERBREV | DEBAT | Tirsdag 26. juli 2022 • 16:45
Af:
Agnete Nørmark
Engblommevej
København NV
LÆSERBREV | DEBAT | Tirsdag 26. juli 2022 • 16:45

... affaldssorteringen er en undtagelse, skriver en besøgende fra København efter nogle dage i et byhus i Rønne.

Jeg kan godt lide at besøge min storebror i Rønne. Som i virkelig godt. Bornholm er jo fantastisk, synes vi alle, og tænk sig bare at kunne komme i ny og næ til øen med den smukke vilde natur og med en havshorisont, som altid er gribende.

Selv bor jeg i København, der er ikke så langt til Bornholm, og jeg tager glædeligt af sted. Min bror er journalist på Bornholms Tidende og dækker vistnok klima og miljø. Jeg siger vistnok, fordi jeg i mit stille og til tider høje sind tænker, at det i hans hjem ikke er så tydeligt, at han altid brænder for de emner. "Så skriv et læserbrev, Agnete" siger han til mig, når jeg atter vrissent påpeger husets manglende affaldssortering. For det er åbenbart ikke et personproblem, men et øproblem, at der ikke affaldssorteres.

Her gik jeg og troede, at vi havde gang i en affaldsrevolution. Et er, at det er et nødvendigt og vigtigt skridt på vejen til at leve en anelse mere klimavenligt. To er, at det et af de mere overkommelige skridt at tage hen imod en mere bæredygtig verden. Skulle man tro.

Andre steder i Region Hovedstaden, hvor jeg bor, og som Bornholm desuden hører til, sorteres der for alvor og i det omfang, at der opstår nabokrige og køkkenindretningskriser grundet affaldssortering. Lad mig uddybe.

De særligt klimabevidste, som bor med adgang til fælles affaldssortering, spejder med falkeøjne efter, om der ligger uvelkomne genstande i biospanden. Gør der det, kommer der fluks sedler i opgange med store overskrifter, skrevet med versaler, understreg og udråbstegn: ER DU BLIND ELLER HVA?! og med et dertilhørende billede, som demonstrerer fejlen.

Ingen køkkener, i hvert fald de færreste, er designet til at sortere i pap, papir, plastik, glas, metal, bionedbrydeligt, småt brændbart. Det er minimum syv sorteringer, og det er bare oftest upraktisk, at der pludselig er mere affald end service og køkkengryder. Men folk forsøger, folk øver sig, og mange går tilmed oprigtigt op i det.

Men så kommer man til Bornholm. Og ja, jeg ved godt, at det handler om systemer, strukturer, det administrative, politik, kommuner, bla bla bla. Og ja, det er på vej, siger min bror altid (det går sgu virkelig langsomt). Men kan I også godt se det absurde i, at vi i København flueknepper vores affald, mens Bornholm smider alt i én?

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT