Iben Busch: Giv os klubberne!

LEDER | DEBAT | Tirsdag 25. juli 2023 • 05:30
Af:
Iben Busch
kommunalbestyrelsesmedlem for De Konservative
LEDER | DEBAT | Tirsdag 25. juli 2023 • 05:30

Kommunalbestyrelsesmedlem for De Konservative, Iben Busch, slår til lyd for at indføre klubtilbud for børn i 4. til 6. klasse.

Børns liv er i stigende grad præget af forventninger og krav om at præstere godt, hvad enten det er i skolen, blandt vennerne eller til sport. Tempoet i samfundet er skruet i vejret, og børn og unge bliver vurderet og bedømt som aldrig før. Samtidig er mistrivslen tiltagende i et omfang, som er ganske bekymrende.

Også ensomheden er på fremmarch. Paradoksalt nok, selvom vi aldrig har været så forbundne og tilgængelige, som nu, med vores smartphones og digitale gadgets.

Jeg kan ikke påstå, jeg har løsningen på udfordringerne, som jo desværre kan trække spor mange år frem i tiden. Men jeg tror på, at der er behov for at hive tempoet ud af hverdagen. Give bedre plads til leg og kreativitet og til, at vi kan være dem, vi er – som vi er.

Kan vi give vores børn flere præstationsfrie åndehuller, hvor det er muligt at stifte venskaber og udvikle sociale færdigheder? Hvor de kan udforske deres interesser uden frygten for at fejle eller føle sig begrænset af forventninger og evalueringer? Ja, det mener jeg, vi kan, med et klubtilbud.

Bornholm er en af de ganske få kommuner i Danmark, som ikke har klubtilbud til børn i 4. til 6. klasse. Derfor sidder alt for mange børn alene hjemme i timevis med hovedet begravet i en skærm. Klubtilbud burde måske være obligatorisk.

Ikke desto mindre er det nu op til partierne i kommunalbestyrelsen, når budget 2024 skal forhandles på plads. Har vi råd til klubtilbud? Råd til at lade være?

Selv i et svært budgetår er der råderum til at tænke nyt. Dels er der opgaver, som vi som kommune ikke er forpligtet til at udføre, og hvor det kunne give mening at fokusere mere på kerneydelsen og sikre bedre kvalitet i opgaveløsningen.

Og selvom besparelser aldrig er rare, så har de fleste af os det generelt godt. Men der er grupper, som i disse år ikke trives. Dem bør vi prioritere. Børnene er vores fremtid, vores håb. Lad os investere i deres trivsel. Giv os klubberne.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT