Pava jagter konsultitel og ulovligt græs

KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 26. juni 2023 • 05:30
Af:
Poul Pava
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 26. juni 2023 • 05:30

Poul Pava er på jagt efter stimulanser og en helt ny titel.

Hallo, Poul Pava, er du ved at have noget klar til mandag. Jeg syntes, det kniber lidt med at få dine skriv ind til tiden. Jeg vil helst have dem klar senest fredag, og det er søndag nu, Pava. Det overholder du ikke helt. Hvad skal vi læse om mandag?

– Jeg er sygemeldt og lider af vindueskiggersyndrom, fordi mine årer ned i benet nok er kalket til, og det kalder man så for vindueskiggersyndrom, fordi man stopper op, og så ser det ud som om, man står og kigger på vinduer, mens man får sig en pause.

Okay. Du fejler tit noget, synes jeg, Pava. Måske en sundere livsstil vil hjælpe. Det er bare et godt råd.

– Nå, synes du det. Jeg må heller ikke drikke øl mere på grund af bugspytkirtel. Tror du, det er nemt bare at holde op med det fra den ene dag til den anden. Det kan godt gå udover humøret. Men så ryger jeg bare noget pot, og så hjælper det lidt igen. Men det er ikke det samme som at nyde nogle iskolde. Jeg savner det fandme. I kunne godt have tilbudt mig noget behandling, når det også er jeres skyld.

Har du en historie klar - og gerne lokalt, Pava. Det er du god til - ala det med sangsvanen. Gode lokale historier set med dine briller og med din opfindsomhed.

– Jeg er løbet tør for pot, Kristoffer. Kender du nogen her på øen, der har græs til salg. Pot, hamp eller lignende - bare noget, der kan ryges. Jeg mangler inspiration. Min læge vil også have mig til at stoppe med at ryge cigaretter. Det kan hun bare glemme helt. Det kommer aldrig til at ske, aldrig. Aldrig, aldrig som i aldrig nogensinde. Jeg skal op til hende mandag. Hun skal ikke bestemme over mig, basta, åndsvage læger.

Nå, værre er det vel ikke, Pava. Jeg håber da ikke, det er så slemt.

– Nej, Kristoffer. Men man må ingenting mere, og hvordan skal jeg være kreativ uden nogen form for sjov. Kan du svare mig på det måske? Kender du nogen, der dyrker lidt græs eventuelt her på øen?

Nej, det gør jeg ikke, Pava. Men jeg kan varmt anbefale en god løbetur i skoven. Det sætter gang i hovedet.

– Jeg skal have fat i noget pot, Kristoffer, og hvordan skal jeg løbe med vindueskiggersyndrom. Hører du overhovedet efter, når jeg taler, eller sidder du i din egen verden. Vi kunne oprette en stilling som konsul for alle dem, der har det svært her på øen med pot og øl, ligesom Daniel Barslund har fået en titel for Estland og det samarbejde..

Ja, du kunne jo skrive om ham eventuelt. Det vil mange bornholmere synes er en aktuel historie - blot en ide Pava.

– Niks, jeg vil selv være konsul for dem, der er ved at kede sig halvt ihjel, og repræsentere den gruppe. Fordi de savner alkohol eller pot. Hvem tænker på dem og mig for eksempel. En konsul for alle dem, der er ramt af sygdom og livets ulidelige lethed ligesom mig. Så kan jeg få den stilling og være formand for den gruppe og få tankerne væk fra det savn og hjælpe andre?

Ja, okay. Det er staten, der skal indover. Man udnævner ikke bare konsuler på må og få, så mit råd er stadig en anden livsstil, og ikke alle mulige ideer, der ikke holder vand, Pava.

– Er der andre på redaktionen, der kender nogen, der sælger græs?

Nej, der er ingen på Tidende, der kender nogen, så stop nu det snak, Pava. Send det hele ind, eventuelt også en tegning. Farvel.

– Jeg kan ikke tegne, når jeg mangler stimulans. Du kan selv tegne en arkitekt lampe, der tænder og slukker ligesom mig. Farvel. Desuden er det også alt for varmt i min campingvogn til at koncentrere sig om noget som helst. Hallo! Hmm.. Nå, farvel..

FÅ ABONNEMENT