For eksempel kunne man udfordre øens 5. klasser og øens 8. klasser på deres drømme. 4. eller 5. klasserne er dem, der mangler tilbud efter skoletid, og 8. eller 9. klasserne, er dem, der står overfor vigtige ændringer i deres tilværelse. De har behov for sociale relationer, trykke rammer og spændende udfordringer.
Elevrådet på Campus Bornholm skal have en mulighed for at gøre deres indflydelse gældende, og er der ikke et ungeråd her på øen, eller prøver man bare på at få et op at stå? Deres meninger er vigtige for projektet.
De kunne i samarbejde med f.eks. nogle pædagoger, politikere, lærere fra kulturskolen, handelsstandsforeningen og kreative borgere/Gønne Rønne stå for at lave oplægget til konkurrencen, få aftalt nogle præmier og udpeget et dommerpanel. Kort sagt få sat fut i interessen for virkelig at få gjort noget på Dams Gård. Der er masser af muligheder, Og så er det selvfølgelig et must, at medierne går ind og leger med, det gør hele projektet spændende og vigtigt.
Det allervigtigste er, at politikerne går ind og lover, at der vil komme noget ud af anstrengelserne. Noget som ungdommen og alle ildsjælene, der arbejder på sagen, kan se sig selv i og føle ejerskab for. Kort sagt, de skal elske at være der.
Hvis man sætter gang i sådan et projekt, så skal der være en tidsramme, en garanti for resultater, ellers svigter vi vores unge og sætter deres tillid til de voksne, til politikerne og til samfundet over styr. Vi kan ikke love dem en formue, en tip top bygning spækket med fint udstyr, men de skal have spændende forhold, som de også gerne selv vil værne om, og som de føler, de har været med til at skabe og har fortjent.