Folket har talt – lytter I?

Folket har talt – lytter I?
Der er blevet spist godt på Madskolen. Arkivfoto: Berit Hvassum
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 18. september 2024 • 11:20
Af:
Jeppe Munk Rebsdorf
far til to børn på Paradisbakkeskolen
medlem skolebestyrelsen
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 18. september 2024 • 11:20

Der var et borgermøde - men ingen politikere.

Er I trætte af at høre om Madskolen?

Trætte af borgermøder og tusindvis af underskrifter?

Trætte af børn, der vælger madmod og fællesskab frem for Nutella og tomme kalorier?

Trætte af skolebestyrelser og borgere, der samles om værdier og holdninger?

Trætte af bornholmske forældre, der kæmper for deres børns vilkår i skoler og institutioner?

Er I det?

Så har I misforstået pointen. I burde glædes og være stolte - stolte over det folk, der har valgt jer og over borgere, der ytrer sig og inviterer til dialog og demokratisk samtale.

I er de folkevalgte på Bornholm, og når folket taler, så håber jeg, at I lytter.

Et brev fra en elev, der meget gerne vil beholde Madskolen. Privatfoto

Dialogmøde

Skolebestyrelsen på Paradisbakkeskolen har inviteret alle bornholmske kommunalpolitikere og gruppeformænd til dialogmøde om Madskolen onsdag 18. september klokken 16.30.

Otte har meldt afbud, tre har meldt deres ankomst, og resten har ikke svaret.

Jeg ved godt, at vores kommunalpolitikere har travlt, men har de så travlt, at de ikke kan svare på en invitation fra deres borgere?

Har de for travlt til at reagere på en bevægelse, der samler tusindvis af underskrifter?

Er de ikke interesserede i at lytte?

Og hvad skal de lytte til? De skal lytte til en gruppe forældre, der vil være med til at finde en løsning, så Madskolen kan bevares.

De skal lytte til børn, der beder dem om at bevare den madskole, der giver så meget til så mange.

Jeg frygter, at de ikke vil lytte.

Penge og principiel beslutning

Madskolen koster 1,2 millioner kroner i driftstilskud om året.

Bornholms budget for 2025 er på over 3,4 milliarder kroner – 3.400.000.000 kroner.

For mig er det tydeligt, at politikerne har truffet en principiel beslutning om at lukke Madskolen. Det skræmmer mig. For jeg ønsker et Bornholm, hvor politikerne træffer langsigtede og visionære beslutninger.

Det er nemlig det modsatte af at investere i noget, se det blomstre og derefter lukke det.

Bornholm i balance

Sådan kan vi aldrig skabe et Bornholm i balance.

Vi har brug for, at vores børn og unge trives og uddannes. Uden dem er vi dømt til evig armod og ulykkelighed. Derfor mener jeg, at når politikerne vælger at skære på børne- og skoleområdet, så har folket krav på en forklaring.

Måske er der noget, vi borgere ikke kan se, og så må politikerne forklare os det.

En anden proces

Forestil jer dette: I arbejdet med budgettet for 2025 rakte politikerne ud til skolebestyrelsen og ledelsen på Paradisbakkeskolen og sagde:

“Kære venner. Bornholm er presset, og vi skal spare igen, men vi vil ikke lukke Madskolen. Hvordan kan vi sammen lave en plan, så Madskolen kan bestå? Kan vi finde en model, hvor vi justerer egenbetalingen? Hvor I får bedre muligheder for at udnytte jeres køkken mere fleksibelt? Hvad kan vi gøre? Lad os finde en løsning sammen.”

Visionært. Langsigtet. Dialog. Hvad ville det have kostet politikerne? Men det skete ikke - ikke en lyd.

Men heldigvis er det ikke for sent. Derfor siger jeg:

“Kære politikere. Lad os finde en ny ramme, så Madskolen kan videreføres og blive selvfinansierende over tid. Mød op til dialogmødet onsdag kl. 16.30. Vi glæder os til at se

jer.”

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT