Der er ikke én god grund til at jeg har slettet min Facebook-konto. Derfor vil det tage alt for meget spalteplads at skulle gennemgå det udførligt, og jeg skal gøre det kort.
Der er tre hovedårsager for mig: De personlige årsager, de samfundsmæssige (som jeg har redegjort i det foregående) og de sikkerhedsmæssige årsager.
Personligt er jeg ærlig talt træt af det, som mediet kan tilbyde. Når man åbner Facebook bliver man mødt af en stor bunke reklamer. Der er meget sjældent nogle af min FB-venner, der deler noget som helst.
Desuden er der dette lidt nyere fænomen, der kaldes ”shorts”; små videoer, der fortsætter i en endeløs algoritme-baseret strøm. Der er voksne mennesker, der er blevet afhængige af disse videoer. Jeg har indtil nu løst problemet ved at fjerne app’en fra min telefon, og så kunne det være ved det.
Men hvis man skal være den forandring, man gerne vil se i verden, og med den nye sikkerhedsmæssige situation, så er jeg ikke længere tryg ved, at META ved alt om mig og mine netværk.