En ødsel omstilling

Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 15. MAJ 2024 • 15:30
Af:
Helle Munk Ravnborg
Kb-medlem
Enhedslisten
KOMMENTAR | ABONNENT
15. MAJ 2024 • 15:30

Enhedslisten er ikke imod grøn omstilling, men imod power-to-x-industri på Bornholm, påpeger Helle Munk Ravnborg i et svar på et læserbrev.

Kære Esben Ørberg, tak for at læse mit indlæg fra forleden og også tak for at tage dig tid til at kommentere på det.

Lad mig starte med at slå fast: For mig – og for Enhedslisten Bornholm – er en energieffektiv og samfundsøkonomisk hensigtsmæssig grøn omstilling et meget vigtigt mål, og det er det mål, vi søger at forfølge.

Dernæst: Som du forhåbentligt har bemærket, så handler mit indlæg ikke om projekt Energiø Bornholm, altså planerne om 3 GW på havvind ud for Bornholm med tilhørende landanlæg og kabler til henholdsvis Tyskland og Sjælland.

Enhedslisten – og Enhedslisten Bornholm – har bakket op om disse planer, som et led i den grønne omstilling og bestræbelserne på at få tilvejebragt mere grøn strøm, ikke bare til Danmark, men også til Europa, og på at få bygget den infrastruktur, der skal til, for at vi kan udveksle grøn strøm på tværs af landgrænser i Europa, så vi i fællesskab kan gøre os fri af fossil energi.

I den oprindelige aftale om Energiø Bornholm hed det, at Energiø Bornholm skulle være til samfundsøkonomisk gevinst. Dette er senere blevet modificeret, og nu hedder den politiske aftale, at man er villig til at yde et statstilskud på op til 17,6 milliarder kroner fra dansk side til projektet, og at også Tyskland vil bidrage til finansiering af såvel kabelføring til Tyskland som af landanlæg på Bornholm. Dette er bagtæppet, men ikke emnet for mit indlæg.

Derimod handler mit indlæg om de planer om power-to-x på Bornholm, som er skitseret i det tillæg til Bornholms Regionskommunes erhvervsstrategi, som et flertal i kommunalbestyrelsen på Bornholm vedtog i sensommeren 2023 uden om Enhedslisten Bornholm. Tillægget bærer titlen Power-to-Vækst og er fokuseret på ønsket om at etablere en erhvervspark på Bornholm med henblik på at etablere energitung industri på Bornholm i tilknytning til, men ikke som en del af Energiø Bornholm. At ptx-planerne ikke indgår som en integreret del af Energiø Bornholm, fremgår jo blandt andet af det faktum, at de ikke indgår som en del af den Plan for Energiø Bornholm, som Energistyrelsen netop har offentliggjort.

Dét, der motiverer mit indlæg er, at det her Power-to-Vækst-tillæg nu lige pludselig har fået en meget fremtrædende plads i det udkast til Plan- og Udviklingsstrategi, som er til politisk behandling i denne måned. Det undrer mig – og os i Enhedslisten – såre. Det forholder sig nemlig sådan, at vi i foråret 2023 i kommunalbestyrelsen vedtog, hvad der skulle være pejlemærkerne for den plan og udviklingsstrategi, som kommunalbestyrelsen har pligt til at udarbejde og vedtage. Her var ’Energiø til gavn for Bornholm’ ét af pejlemærkerne, mens Power-to-Vækst-tillægget jo ikke indgik, al den stund, at det hverken var udarbejdet eller vedtaget.

Enhedslisten Bornholm har på intet tidspunkt bakket op om en eventuel etablering af en ptx-industri på Bornholm, fordi vi ikke mener, at det vil være til gavn for Bornholm og den grønne omstilling. Det er der flere årsager til. En meget væsentlig årsag handler om, at vi ønsker en energi- og samfundsøkonomisk hensigtsmæssig grøn omstilling i tråd med den energistrategi, som en enig kommunalbestyrelse på Bornholm vedtog i 2021.

Ptx, altså elektrolyse (=spaltningen af teknisk vand til brint og ilt), er en teknologi under udvikling, og på nuværende tidspunkt er energitabet, det vil sige produktionen af varme i processen ret stor, nemlig i omegnen af 40 procent. Videreforarbejdes brinten så til metanol eller ammoniak, sker der et yderligere energitab. Energitabet har form af varme, og sker spaltningen af vand til brint og ilt, og den videre forarbejdning til metanol eller ammoniak, altså ptx, i de dele af Danmark, hvor der er et stort fjernvarmenet, der kan nyttiggøre denne varme, så kan energitabet muligvis forsvares, fordi varmen fra processen kan udnyttes og erstatte afbrænding af biomasse med mere. Men på Bornholm vil det kun være en meget lille del af varmen fra ptx, der vil kunne nyttiggøres på en samfundsøkonomisk hensigtsmæssig måde, og derfor vil den udgøre et energitab. Det betyder, at for hver kilowatttime strøm, der med den kendte teknologi vil blive ført ind i et ptx-anlæg på Bornholm, så vil et sted mellem 40 og 80 procent gå tabt i form af varme. Det er noget, som vi i Enhedslisten Bornholm har meget vanskeligt at forbinde med grøn omstilling. I vores optik lyder det snarere som en meget ressourcekrævende og dermed ødsel – både i ressourcemæssig og økonomisk forstand - omstilling, noget vi har vanskeligt ved at støtte op om. Og derfor kan vi naturligvis heller ikke bakke op om en plan- og udviklingsstrategi, som lægger op til etablering af en så samfundsmæssig uøkonomisk og energi-ineffektiv udvikling, som ptx på Bornholm i vores optik vil udgøre. At den så heller ikke vil skabe grundlag for den befolkningsudvikling, vi alle drømmer om for Bornholm, gør jo på ingen måde sagen bedre.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT