Ser vi på skolernes løfteevne, altså målet for hvor godt eleverne klarer sig til afgangseksamen i 9. klasse, baseret på deres socioøkonomiske baggrund, er billedet blandet. På toppen af listen er en friskole, efterfulgt af to folkeskoler, og hernæst to fri- og privatskoler samt to folkeskoler.
Børn er med andre ord i udgangspunktet ikke væsentligt bedre stillet i det private. Opgaven for skolerne er stor uanset. For der er mange udsatte borgere på Bornholm.
Hvordan kommer vi videre?
Politisk har man i mange år slået ring om folkeskolen på Bornholm. Det mener jeg, har været bidragende til den kedelige situation, vi nu befinder os i.
I stedet bør vi i højere grad åbne op for samarbejdet, så vi kan lære af hinanden på tværs. Åbne op for faglige fællesskaber, sparring og udvikling. Være nysgerrige på hinanden. Alle skoler, uanset tilhørsforhold og forudsætninger, har deres styrker og erfaringer de kan bidrage med. Det bør vi udnytte. Og selvom det måske kan lyde banebrydende, er det er ikke ukendt praksis i andre dele af landet.