Din og min købmand

Din og min købmand
LEDER | 12. SEP 2024 • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER
12. SEP 2024 • 05:30

Østerlars har investeret i fællesskabet og kan i dag slå dørene op til den første Min Købmand-butik på Bornholm.

Åbningsdag. Det har været et langt og sejt træk at nå hertil i Østerlars, og i dag kulminerer måneders arbejde med, at Min Købmand slår dørene op.

Nu bliver den store opgave at holde liv i butikken, for fristelserne til at lægge de daglige indkøb andre steder står i kø.

Og ja, det er selvfølgelig godt og nødvendigt, at vi har de store discountbutikker, som de senere år er skudt op i blandt andet Rønne, Aakirkeby og Nexø, for det har et samfund som vores brug for for at være konkurrencedygtigt. Men i de små byer er de små købmænd også en essentiel størrelse, for de agerer både som de lokales indkøbs- og mødested, og de har stor værdi for fællesskabet i byen.

Det er med andre ord en hårfin balance, man bevæger sig på, når man både ønsker at have Netto, Lidl og Rema 1000 inden for rækkevidde, mens nærmest hver en lille flække helst skal være i besiddelse af en lokal brugs eller købmand.

Der har vi som forbrugere den magt, der kan sikre sameksistensen.

Så når det kommer til Vestermarie, Pedersker, Østerlars og alle de andre steder, så gælder det altså, at det er et fælles ansvar at holde liv i det lokale indkøbsunivers.

Her kan man mødes på kryds og tværs, udveksle (røver)historier og holde sig opdateret på det nye, der sker i byen, ligesom man kan knytte nye bånd og holde de gode relationer til naboerne friske.

Den menneskelige interaktion er uvurderlig i en tid, hvor vi handler mere og mere på nettet. I en såkaldt digital tidsalder er der frygt for, at meget af det fysiske sammenhold går mere og mere fløjten.

Derfor lyder opfordringen til Østerlars og alle andre, der ønsker at holde liv i de lokale butikker: Brug dem. Pas på dem. Det er ikke kun et spørgsmål om daglige indkøb, men om at værne om noget nært og vigtigt.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT