Skills gør det ikke alene. Men kigger vi mod Bornholm, er det i den grad lykkedes at skabe respekt omkring håndværksfagene. Tre ud af ti unge bornholmere, der går ud af 9. eller 10. klasse i juni, begynder efter sommerferien på en erhvervsuddannelse. Dermed har øen allerede nået den nationale politiske målsætning om, at 30 procent af en ungdomsårgang i 2025 skal vælge en erhvervsuddannelse.
Den store søgning til erhvervsuddannelserne på Bornholm er ikke kommet af sig selv. I 2020 var det kun 22 procent af de unge i Rønne, Nexø og andre byer på klippeøen, der valgte en erhvervsuddannelse. De lokale virksomheder så ind i en usikker fremtid uden tilstrækkelig faglært arbejdskraft. Derfor gik Business Center Bornholm, kommunen, vejledere og erhvervsskoler sammen om et helt nyt projekt. Med mottoet ’Faglært er fedt’ ville man trodse tyngdekraften på Bornholm.
Både små og store virksomheder har spillet en nøglerolle og åbnet dørene for folkeskoler og for de unge, der vil i erhvervspraktik. Især en enkel oversigt med det lokale udbud af lærepladser har været en kæmpe succes. Oversigten har gjort det supernemt at se mulighederne for at få en læreplads. UU-vejlederne har også lært det lokale erhvervsliv at kende for at kunne give en bedre rådgivning til de unge.
Som rosinen i pølseenden har al kommunikation været med lokale vinkler, ligesom unge bornholmere på hovedforløb har stillet op som rollemodeller. Det har givet identifikation og skabt mere prestige omkring at begynde på en erhvervsskole.
En af projektets drivkræfter, erhvervsplaymaker Klaus Werner, mener, at skoler, virksomheder, politikere og alle vi andre i årevis har gjort erhvervsuddannelserne til en uoverskuelig jungle. For paradokset er, at vi aldrig før har haft så mange farvestrålende brochurer, hjemmesider og opslag på sociale medier om uddannelserne, samtidig med at de unge ikke føler sig godt nok informerede.