Det er tåkrummende, Knud Andersen

Det er tåkrummende, Knud Andersen
Bornholms Kunstmuseum får selskab af et nyt lystmusem og det kulturhistoriske museum. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 23. NOV 2023 • 15:30
Af:
Stig Westh
Sdr. Alle 15
Rønne
KOMMENTAR | ABONNENT
23. NOV 2023 • 15:30

Stig Westh fra Rønne har mistet respekten for den tidligere amtsborgmester.

Jeg har altid haft meget stor respekt for tidligere amtsborgmester Knud Andersen (V), først som en dygtig og dreven kommunal-/regionsråds- og amtspolitiker, og senere som kyndig politisk kommentator på TV2 Bornholm.

Jeg må desværre erkende, at respekten må vige pladsen for en tåkrummende forundring over hans ensidige korstog mod byggeprojektet omkring Bornholms Kunstmuseum. At kræve en phd i psykologi for at gennemskue missionen, vil næppe være nødvendigt.

Jeg ville ønske (for hans vedkommende - personligt kan jeg være ligeglad) at hans eftermæle ikke blev forbundet med denne enøjede og nyttesløse (personlige) kamp for at beskytte det oprindelige kunstmuseum, som han i tidernes morgen var med til at anlægge. Korstoget, der indbefatter forsøg på at påvirke politikere og fonde for at forhindre byggeprojektet, er krydret med forblommede ord om irrelevante, ikke-gældende fredningsbestemmelser og en påstået, men unægtelig noget tvivlsom opbakning.

Om nogle år vil vi glæde os over resultatet med de nye tilbygninger/ændringer og trække på smilebåndet over fordums tids krampetrækninger.

Det påstås spøgefuldt, at vi gerne vil have udvikling på Bornholm, men ingen forandring. Det kan der nogle gange være noget om. Der var også stor modstand, da planerne om kunstmuseet blev præsenteret for mange år siden. Jeg var dengang heller ikke begejstret for det bekostelige projekt, det erkender og beklager jeg i dag, men jeg og rigtig mange andre er heldigvis blevet meget klogere siden da.