”Det er aldrig kedeligt at være sammen med præster!”
Provst Jacob Holm indleder vores nye serie: "Inden Søndag"
At lande på Bornholm er noget ganske særligt.
Jeg tror, at alle øens præster kan fortælle gode historier - om modtagelsen i sognet, blandt medarbejdere, menighedsråd og lokale samarbejdspartnere. Og hvordan der virkelig gøres noget for at byde nye borgere velkommen på øen - og hvordan de blev betaget af Bornholm!
Meningen med serien
I præsteklummer i Bornholms Tidende - "Inden Søndag" - vil øens præster de næste måneder fortælle om, hvad de har på hjerte inden søndag, hvor de skal prædike.
Genren er fri, men det er dog præster, der skriver op til søndagen, hvor de er fyldt af ugens gøremål og forberedelse til gudstjenesten. Måske er klummerne opbyggelige, måske er de debatterende, måske fortæller de en personlig historie. Vi får se!
Klummerne vil give avisens læsere mulighed for at lære forskellige præster lidt at kende: Hvad tænker en præst om dette og hint? Præsterne har en lang uddannelse, de er ofte særegne personligheder og de er vante til at formulere sig; i alt fald mundtligt i forskellige kirkelige og folkelige sammenhænge.
Jeg er selv ved at lære de bornholmske præster at kende -og det er bestemt ikke kedeligt! Jeg vidste godt på forhånd, at præster er meget forskellige på Bornholm, vil komme fra forskellige egne af landet, har hver deres brogede historier og kald til embederne, ligesom gemyt, interesser og holdninger varierer.
Som én sagde til mig forleden: ”Det er aldrig kedeligt at være sammen med præster!”.
Provsten i badebukser
Dét kan jeg skrive under på. Jeg havde fornøjelsen af at være med på præsterne studietur til Estland i maj. Jeg lærte præsterne at kende og de mig som deres nye provst. Herlige dage.
Som én af dem sagde med et glimt i øjet: ”Når man har flydt rundt i svømmehallen med provsten og set ham i badebukser, så gør det det hele meget lettere!”.
Det er et spændende studie, hvordan der fortælles om præsterne på Bornholm. Nogle taler i et lidt dunkelt farvebilledsprog om blå, sorte, røde og grønne præster; nogle forholder sig først og fremmest til præsternes personlighed og gemyt; nogle forholder sig til idéer om præstens holdninger til kirkeliv og forkyndelse; nogles indgange til præsterne er farvet af politik (parti-, køns- eller socialpolitik). Det er meget forskelligt og meget naturligt - det er sådan.
Et kald
Det gælder for både præster og provst, at vi ad sindrige veje er kaldet til et embede. Biskop, menighedsråd, det lokale sogn; levende mennesker har gjort sig overvejelser og taget beslutning herom i et en demokratisk samtale. Det er altså andre der har villet, at lige præcis det sogn og den præst ville være et godt match. Det er der en hvile og frihed i for nogle af os.
Ifølge Danmark Riges Grundlov er kongen folkekirkens overhoved - ligesom folkekirken og protestantismen har farvet værdier og holdninger og præger den måde, som vi finder sammen på som samfund på vore breddegrader.
Præsterne har lange og brede uddannelser, der indbefatter kirkens historie, sprog, samfundsforståelse og selvfølgelig biblen og måder at sætte det frisættende evangelium i spil i den sammenhæng, de er sat. Det er derfor også en del af præstens faglighed at kunne begå sig i samarbejdet med skoler og foreninger, ligesom det af mange forventes at en præst er kulturbærende på sin helt egen måde.
Jeg håber, at avisens læsere har det ligesom jeg: Jeg glæder mig til at lære præsterne endnu bedre at kende, opleve dem, lytte til dem og høre, hvad de har på hjerte!
"Inden Søndag" er Tidendes nye serie.
Her vil øens præster på skift skrive en klumme hver lørdag. Skribenterne står helt frit i forhold til emnevalg og udtryksform.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration