Debat: Turisme giver opmuntring – også herhjemme!

Debat: Turisme giver opmuntring – også herhjemme!
Mange turister i Svaneke sidste sommer. Foto: Klaus Holsting
DEBAT | Mandag 26. april 2021 • 21:57
Af:
Arne Ipsen
Skydebane Allé 1
Helsingør
DEBAT | Mandag 26. april 2021 • 21:57

LÆSERBREV

Nu hvor samfundet gradvis genåbner, er det opmuntrende at læse om en ny opblomstring af turismen. Måske lidt selvmodsigende sagt af en, der for godt et år siden udtrykte kritik over en lidt for fremfarende turisme. Jeg har selv med glæde arbejdet med turisme. Men mener fortsat som mange andre, at turismen ikke må løbe løbsk – og slet ikke på Bornholm.

Der skal ikke trampes ned, sådan som det næsten er ved at ske i det skønne Venedig. Alle skal have mulighed for oplevelser uden masen fra højre og venstre. Hvis feriepladserne er optaget i et populært område, så er det vel muligt at kunne finde en anden god uge.

De fleste af os vil gerne ud at opleve og gense markante steder. For mit eget vedkommende især London med parkerne og udstillingerne og Østrig med alperne og wienermusikken. André Rieus wienerkoncerter fra stuens TV blev en god kompensation.

Men interessen for vores eget lands natur og seværdigheder blev udbredt under coronakrisen. Vi skulle selvfølgelig overholde restriktionerne. Men både traveture i skoven og køreture i landlige omgivelser sammen med den nærmeste familie kunne glæde. Samtidig vældede minder om tidligere tiders familieture frem.

Der kom rigtig gang i Danmarks turisme i midten af 1800-tallet. I 1889 startede DSB Danmarks første rejsebureau, og landet fik samme år sin første turistforening. Ferierejser var dog i årtier forbeholdt en lille del af befolkningen. Det er almindeligt kendt, at storhedstiden for den danske turisme, herunder familierejser, begyndte med præsten Eilif Krogagers initiativ til etableringen af Tjæreborg Rejser i 1950.

Her vil jeg dog lige indskyde, at Bornholm – rent indenrigs – kom på banen lidt før. Vi, der voksede op på Bornholm i årene efter krigen med den efterfølgende russiske besættelse, oplevede en stærk interesse for Danmarks østligste og særlig spændende landsdel. Turismen gav friske pust i efterkrigstiden. Bornholmerne og københavnerne lærte hinanden at kende. De accepterede hinandens mentalitet og kunne more sig lidt over deres forskelligheder. Men de blev glade for at mødes.

Familierne kunne lide at få sommergæster. Interessen er ikke blevet mindre. Slet ikke i år 2021.

Turismen giver opmuntring og kreative udfordringer. Både ude og i høj grad "hjemme". Da jeg en tid var væk fra min mangeårige arbejdsplads i Kgs. Lyngby, kunne dog senere vende tilbage, arbejdede jeg med turisme. Det var rigtig spændende at kunne arrangere byvandringer og have kontakt med københavnske hoteller. Vi forhandlede også med bornholmske turistselskaber om mulighed for gensidige oplevelser. Det blev bare svært grundet broafgift m.m.

Det er vigtigt at investere i turismen og gøre den så venlig og servicepræget som muligt. Bare ikke udvide voldsomt med flere pladser. Lad os nu se hen mod en god sommer med gradvis genåbning.

FÅ ABONNEMENT