Debat: René Danielsson på stram line

Debat: René Danielsson på stram line
"Fagforeningen FOA’s fremskrivning viser, at der om 10 år vil mangle 41.000 ansatte inden for sosu-området i landets kommuner. I dag har hver femte elev på landets sosu-skoler ikke-vestlig baggrund", skriver Radikale Venstres Niels Ebbesen i en opfordring til Danske Folkepartis René Danielsson, næste gang der skal stemmes om, hvorvidt Bornholm skal tage imod et hold flygtninge. Foto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 4. OKT 2021 • 13:28
Af:
Niels Ebbesen
 Østergade 24
Allinge
kandidat for Bornholms Radikale Venstre
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
4. OKT 2021 • 13:28

I sidste del af kommunalbestyrelsesmødet den 23. september behandledes borgmesterens forslag om, at Bornholm sagde ja til yderligere seks flygtninge fra Afghanistan. Forslaget endte med at blive vedtaget med stemmerne 17-5, men inden da, tog René Danielsson mere og mere ophidset ordet tre gange. Det lød for eksempel sådan her:

”Altså i modsætning til nogle af jer, så har jeg rent faktisk været i det lorteland, ja undskyld, men det er den-onde-fise-mig et skodland, og de mennesker har ikke – ja nu generaliserer jeg, hej jeg er medlem af Dansk Folkeparti, så det beskylder I mig for alligevel – har ikke skyggen af loyalitetsfølelse, det handler om, hvem der vinder, og hvem der har flest dollars, de kan proppe i lommen.

(…) For hver gang du møder 100 syrere, så er der 17, der er i arbejde og 83, der ikke er det”.

René Danielsson mødte gudskelov øjeblikkelige og samlede protester fra det øvrige byråd og blev bl.a. oplyst om, at procenten af flygtninge i arbejde blandt de bornholmske flygtninge var 68,2 og ikke 17. René Danielsson beskyldte ophidset sine kolleger for ”at rejse sig op og forplumre debatten uden at ane, hvad de snakkede om”. Selv kunne han måske en gang ved lejlighed få tid til en snak med sin partifælle fra Århus, nemlig rådmand Jette Skive (DF). Hun udtaler sig til Kristeligt Dagblad om de ansatte i ældreplejen i Aarhus, hvoraf 20 procent er af ikke vestlig afstamning, og hvor de nydanske ansatte får en yderst positiv modtagelse. Hun siger:

”Vores tilfredshed ligger generelt højt, og i forhold til ansatte med anden etnisk baggrund har jeg ingen klager overhovedet. Vi har en uniform, som de ansatte skal bære, og derudover kan de vælge at gå med deres eget tørklæde. Vi får kun positive tilbagemeldinger, for vores ansatte medarbejdere med indvandrerbaggrund har samme faglige kvalifikationer som andre medarbejdere.”

Fagforeningen FOA’s fremskrivning viser, at der om 10 år vil mangle 41.000 ansatte inden for sosu-området i landets kommuner. I dag har hver femte elev på landets sosu-skoler ikke-vestlig baggrund. Bjarne Hastrup fra Ældre Sagen taler allerede nu om en tilstand af ”humanitær krise” inden for ældreplejen. Hvad skulle vi gøre uden vore nye medborgere, som ovenikøbet ofte har en kulturelt betinget respekt og omsorgsvilje over for de gamle

Hertil kan man lægge et VÆLD af andre jobområder fra speciallæger til chaufører, hvor vi allerede nu er mere end godt hjulpne af vore nydanske medborgere, for slet ikke at snakke om, hvordan det vil blive i fremtiden.

Bornholms Radikale Venstre går ingenlunde ind for, at vores grænser skal stå vidtåbne, og at vi skal modtage et ubegrænset antal indvandrere og flygtninge i vort land. Det SKAL reguleres, og det skal ske i samarbejde med EU og FN. Men midt i den tiltagende globale umenneskelighed skal vi bevare vores egen menneskelighed og fastholde de idealer og internationale konventioner, vi med god grund har tiltrådt.

Her på øen HAR vi bevist, at vi kan modtage og integrere flygtninge på bedste vis, og det skal vi være åbne for at fortsætte med.