Debat: Politikerlede, rehabilitering og genoptræning

Debat: Politikerlede, rehabilitering og genoptræning
Arkivfoto
SYNSPUNKT | RØNNE | ABONNENT | 31. OKT 2021 • 10:18
Af:
Marianne Holo
 Bellmansvej 21
 Rønne
SYNSPUNKT | RØNNE | ABONNENT
31. OKT 2021 • 10:18

Kære politikere: I skal være klar over, at mine kollegaer, som står for træningen af knæ og hofte-opererede, og vores leder, IKKE må svare på læserbreve. De er pålagt af jer at holde bøtte. Så dermed er de afskåret fra at forklare tingenes korrekte sammenhæng og komme med deres viden til alle dem, som bliver urolige og kede af det, når i kommer med misforstået kritik og påstande i pressen.


Nu skærer jeg det ud i pap: Jeg udtaler mig som privatperson. Som uddannet fysioterapeut i 40 år, som kommunalt ansat på Bornholm siden ’95, og som ansat både med genoptræningsopgaver og siden april 2012 også med rehabiliteringsopgaver i tæt samarbejde med hjemmeplejen, kan jeg ikke bare tie.

Jeg har behov for på egne vegne og kollegaers, både dem i genoptræning og dem i hjemmeplejen, at sige fra overfor tankeløse udtalelser fra politikere. Jeg vil bede om mere konstruktive og kvalificerede udmeldinger vedrørende vores arbejde. For det andet fratager os vores arbejdsglæde!

Det begyndte en mandag morgen 7.30 på lokalradioen: Der blev oplyst, at ældre borgere på Bornholm får mindre hjemmehjælp end landsgennemsnittet. Tidligere Venstre-kommunalbestyrelsesmedlem Erik A. Larsen, nu formand for ældrerådet, mente at det måtte være, fordi der blev visiteret for stramt her på øen. Mig bekendt arbejder visitatorerne ud fra en kvalitetsstandard som er vedtaget af politikerne i kommunalbestyrelsen? Og hvor bliver den vinkel af som er, at vi har arbejdet med rehabilitering, siden før jeg kom til i 2012? Kunne det tænkes, at vi har været gode til det, har taget et langt sejt træk i mindst 10 år, og at det er en af flere mulige årsager til, at vi tilsyneladende yder mindre hjemmehjælp/person +67 år end landsgennemsnittet? Hvordan måler man ellers på denne indsats? Hvordan følger i op på de skibe, i sætter i søen?

Så kom der et læserbrev af en kandidat for Socialdemokratiet, Tommi Hedeman Falk. Han harcelerede over, at vi også på Bornholm er med til at forske og opdatere vores tilbud til borgerne, men kom med fejlagtige oplysninger. Jeg blev helt ked af det, for jeg ved, at mine kollegaer, som arbejder med knæ og hofteoperationer, er knald hamrende dygtige, og arbejder utrolig seriøst. Vores forskningsansvarlige, nu fraflyttede kollega, fik lavet et meget sobert og vidende svar, som kom i avisen den 22. oktober, læs det gerne! Det var vistnok en smutter den kom, jfr de regler der er i BRK mht. at udtale sig.

Og så i går den 26. oktober: Endnu mere af samme skuffe. Igen en S-kandidat, Per Ole Petersen, langer ud og kritiserer manglende genoptræning efter en hofteoperation. Men det ER ikke belæg for at give raske ældre, som blot har fået en ny hofte, træning i lange baner med bassin og landtræning, som den gang jeg var fysioterapeut i Hasle kommune i forrige årtusinde! Det er DERFOR, der skal forskes: Hvis patienterne kommer sig lige så hurtigt uden al den træning, som dem der har fået det store tilbud, så er det uforsvarligt at fortsætte af gammel vane. Til gengæld er der nu et meget bedre tilbud til for eksempel dem, der har fået et hoftebrud: de fik intet tilbud dengang, så nogle gange ”sneg” jeg mig til at hjælpe lidt med genoptræningen hos nogle, der tydeligt havde behov for det, selv om jeg officielt ikke måtte. Ressourcerne er flyttet derhen hvor de gør mere gavn!

Kære politikere: I skal være klar over, at mine kollegaer, som står for træningen af knæ og hofte-opererede, og vores leder, IKKE må svare på læserbreve. De er pålagt af jer at holde bøtte. Så dermed er de afskåret fra at forklare tingenes korrekte sammenhæng og komme med deres viden til alle dem, som bliver urolige og kede af det, når i kommer med misforstået kritik og påstande i pressen. Det er bagsiden af jeres forsøg med ”at skærme medarbejderne fra at blive brugt i en valgkamp”.

Jeg er 62 år gammel, hvis jeg har misforstået, hvor grænsen går mellem mundkurv og privatpersoners ret til at udtale sig, så indkasserer jeg en bemærkning, muligvis en skideballe, jeg fyres næppe – og jeg er i en alder, hvor jeg kan være lidt ligeglad. Men tænk jer om: Vi har alle sammen en stor interesse i at tale de offentligt ansatte OP og ikke NED. Og i særdeleshed, når det er ufortjent kritik. Vi skal have rekrutteret og fastholdt medarbejdere/kollegaer, som er yngre end mig. Hvis i ikke bare er ude efter at score point i en valgkamp: Så tror jeg nok i kan finde måder at indhente faktuel viden hos relevante fagfolk. Det vil give jer større chance for at udtale jer offentligt på en mere konstruktiv måde.