Debat: Er lukning af madskolen sund fornuft eller dybt godnat?

Debat: Er lukning af madskolen sund fornuft eller dybt godnat?
– Jeg håber i al fald, at forældre til børn på Paradisbakkeskolen vil vise protest, for hvis Søren har glemt sine vælgere i Nexø, så håber jeg også de glemmer ham. skriver Inge Jørgensen fra Nexø. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | NEXØ | ABONNENT | 11. SEP 2021 • 14:00
Af:
Inge Jørgensen
 Nørrebækken 11
Nexø
SYNSPUNKT | NEXØ | ABONNENT
11. SEP 2021 • 14:00

Jeg er dybt forarget, og derfor har jeg måttet til tasterne, skønt det ikke er noget, jeg plejer. Men når vores to fremtrædende borgmesterkandidater kan tage en så tåbelig beslutning, som at lukke det splinter nye køkken på skolen i Nexø, så er jeg nødt til at få nogle af mine frustrationer ud.

Der er brugt 10 til 12 millioner på dette projekt, som på alle måder er fremragende. Der er hørt rosende ord fra alle kanter, og politikere syntes jo alle, at der skulle gøres noget for kendskab til sundhed og god kost blandt skolens elever. Langt om længe i den debat, hvor der også var planer om at bygge køkken i Aakirkeby, blev det så endelig efter flere års planlægning og byggeri færdiggjort til brug, og nu står man så ved målstregen og er startet denne gode idé.

Hvad sker så? For at spare en million om året på drift, så lukker man dette gode tiltag. Nu er der i flere år, råbt op om, hvad der skulle gøres ved vores folkeskoler, blandt andet for at flytte eleverne fra privatskoler, og nu er Paradisbakkeskolen blevet en skole, som virkelig har gjort meget, for at være en skole med mange nye gode tiltag, som samtidig har bevist, at det tiltrækker nye elever. Der er stor interesse for nye børnefamilier, som kommer til Bornholm og har ønsket om at bo i Nexø, netop fordi der er en fantastisk god skole.

Og nu, hvor man også gennem planlægning og kendskab til god kost, vil bevise hvor står betydning det også har for god undervisning og derved også få elever med, som måske trives bedre i socialt samvær i en køkkensituation end med det boglige, så skal det stoppes. Jeg forstår slet ikke, at politikerne ikke kan indse, at deres egne gode intentioner, om at bevare gode folkeskoler (som bliver sagt ved festlige lejligheder) det er de selv med til at ødelægge og samtidig tage al gejsten fra ledere og lærere, som vil udvikle skolerne til gavn for vores børn. Tænk jer da om.

Det værste af det hele er, at når der skal bruges så mange millioner til nyt rådhusbyggeri, så skinner det så klart igennem, hvorfor Thomas Thors og Søren Schow er nødt til at spare fire millioner på Paradisbakkeskolen. De går jo ud fra, at en af dem skal besidde denne trone, men glemmer helt, hvem der skal stemme på dem. Jeg håber i al fald, at forældre til børn på Paradisbakkeskolen vil vise protest, for hvis Søren har glemt sine vælgere i Nexø, så håber jeg også, at de glemmer ham.

Nu skal der jo en andenbehandling til af budgettet, så der må da være et lille håb om, at dette er en ommer. Flertallet er jo gået sammen, men selv i de to grupper, må der da være nogen, som kan indse denne tåbelighed, og få det lavet om.