Debat: Er det sådan, vi skal behandle vores erhvervsliv i byggesager?

Debat: Er det sådan, vi skal behandle vores erhvervsliv i byggesager?
I Konservative lægger vi stor vægt på hurtige byggesagstider og en god dialog med borgere og erhvervsliv. Det er meget vigtigt for Bornholm fremtid – det er erhvervslivet, der betaler for bornholmernes velfærd, skriver Ralf Marcoux Skovgaard. Arkivfoto
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 23. OKT 2021 • 06:39
Af:
Ralf Marcoux Skovgaard
Melstedvej 5
Gudhjem
kandidat for Det konservative Folkeparti KV21
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
23. OKT 2021 • 06:39

Det er erhvervslivet, der betaler for bornholmernes velfærd.

Vi har på det seneste hørt fra både Thomas Thors og Leif Olsen, at BYG har fået tilført ressourcer. Det er givet også korrekt, men hvad er det for ressourcer, der er tilført. Læg mærke til, at ingen af de to omtaler byggefaglige ressourcer – jeg hører også, at byggefaglige ressourcer flygter lige så hurtigt, som de kommer ind.

Når jeg så oveni hører, at der er lange sagsbehandlingstider generelt, men der så er en enkelt tømrermester, som siger, at hans seneste fire-fem projekter alle er gået igennem på højst fem uger, så kan jeg ikke lade være med at klø mig i nakken.

Fra en borger har jeg modtaget følgende beretning (den er anonymiseret):

Beretning

Min dialog med BYG startede i september 2020, hvor jeg forespurgte om muligheden for at indrette café/bar med specialøl i en ejendom i en by udenfor Rønne.

I forbindelse med min byggeansøgning kontaktede jeg Byg for at få vejledning til denne. Dem, der besvarer telefonopkald, kender ikke systemet og kan derfor ikke hjælpe, men der blev lagt besked til byggesagsbehandleren om at kontakte mig. Det skete ikke og efter 14 dages venten, hyrede jeg en rådgiver til at hjælpe mig. Byggeansøgningen blev indsendt d. 4. maj. Vores rådgiver betegnede vores ansøgning som et forholdsvist lille og ligetil projekt. Med et servicemål på 55 dage i BYG, så var det til at overse.

Efter at have besvaret nogle spørgsmål skulle vores sag op på møde d. 11. juni, så derfor havde vi en forventning om, at der snart kom svar. Håndværkere hænger ikke på træerne, så da de havde tid til os i slutningen af maj, satte vi dem i gang med at renovere de ting, der ikke havde med byggeansøgningen at gøre, frem til midten af juni. Derefter gik de i gang med de ting, der var omfattet af byggeansøgningen - herunder etablering af en kvist. D. 29. juni bad BYG os stoppe byggeriet, da kvisten skulle i 14 dages nabohøring med forventet svar efter 3 uger. Sagen blev sendt i nabohøring med 14 dages forsinkelse, men svar efter 3 uger fik vi ikke. Efter opfordring fik vi tilsendt høringssvarene (dog ikke alle – overholder det reglerne?), som vi kommenterede og sendte retur til BYG d. 13. august.

Derefter hørte vi intet fra BYG og fra d. 30. august begyndte vores rådgiver dagligt at kontakte BYG for at få en melding – uden resultat. D. 6. september blev den nye chef for BYG kontaktet for at få en melding. Den kom d. 1. oktober. Nu bad de om billeder fra kvisten mod naboerne og mente nu efter 5 mdrs. sagsbehandling, at der skulle en certificeret rådgiver ind over ændring af tagkonstruktionen. Vores rådgiver kontaktede sagsbehandleren og argumenterede ud fra reglerne, at der ikke skulle en certificeret rådgiver til. Det blev de enige om. Alle øvrige spørgsmål blev besvaret og billeder indsendt d. 7. oktober.

Venter stadig

Borgeren venter stadig på svar.

I en statistik udarbejdet af Dansk Byggeri og Kommunernes Landsforening er Bornholms byggesagstider gået fra 43 dage i 2018 til 58 dage i 2019 – noget tyder på, at udviklingen er fortsat opad.

Der er mange kommuner rundt i Danmark, som har sagsbehandlingstider på under tre uger, Vallensbæk er sågar helt nede på fem dage. Det er åbenlyst, at hvis ovenstående ikke er et enkeltstående eksempel, hvilket intet tyder på jævnfør min tidligere artikel vedrørende Tejn, så vil Bornholm blive fravalgt af erhvervslivet, og det vil tage lang tid at genopbygge en tillid i erhvervslivet til at Bornholm er værd at satse på.

Det er derfor, vi i Konservative lægger så stor vægt på hurtige byggesagstider og en god dialog med borgere og erhvervsliv. Det er meget vigtigt for Bornholm fremtid – det er erhvervslivet, der betaler for bornholmernes velfærd – vi har brug for aktivt og fremgangsrigt erhvervsliv.