Ingen vil be’ et menneske i kørestol, om at tage trappen, fordi elevatoren ikke er virker. Det er et aldeles upassende krav at stille. Ikke desto mindre er det den slags krav, der stilles til børn og unge, hver dag i den danske folkeskole. Krav der langt overstiger, hvad barnet / den unge med en anderledes hjerne kan honorere.
Disse unge fik stillet 10 års skolegang til rådighed. I takt med de fylder 18 år, glider de i alt for mange tilfælde ud af samfundets søgelys.
De kravlede, krøb eller faldt ud af folkeskolen og i dag kæmper de med ocd, angst, spiseforstyrrelser, selvskade og depressioner. Enkelte har overvejelser om, at afslutte det liv de kender, men som de ikke kan holde ud. Fælles for dem alle er, at de ikke ved hvordan de skaber en tilværelse med indhold og mening. De har ikke kræfterne og mangler det initiativ andre unge er fyldt af.
De flyder rundt i en grå masse af depression. De falder udmattede om hver aften efter at have brugt deres kræfter på at kæmpe med ocd’en, der som en uønsket chef i deres liv har taget kontrollen. Andre ligger vågne natten igennem, i forsøg på at jage tankemylder, angst og trang til selvskade på afstand.