Ole Munster skriver den 6. oktober i et debatindlæg i Bornholms Tidende, at Bornholms Biblioteker aldrig bliver det samme efter corona. Det er jeg helt enig i, for corona har selvsagt ført mange forandringer med sig, men her stopper enigheden så også. For bibliotekerne er en kultur-, lærings-, og dannelsesinstitution i forandring og bevægelse. Og heldigvis for det.
En bevægelse der gør, at det ikke længere er samlingen, der er omdrejningspunktet for bibliotekets formål, men at biblioteket som institution er et omdrejningspunkt i lokalsamfundet.
Det er kendt viden, at danskernes medievaner som følge af den digitale udvikling er under forandring, og det er selvsagt naturligt, at corona-året 2020 har sat sit præg på kultursektoren, der måtte lukke for fysiske besøg. I stedet etablerede bibliotekerne andre ordninger, og det digitale udlån steg. Jeg forstår ikke, hvordan man benytter corona til at konkludere, at det vil være uundgåeligt, at danskerne til en pris på 99 kroner vil tegne abonnementer på streamingtjenester og vende biblioteket ryggen. Jeg ejer ikke samme evne til at se ind i fremtiden, så jeg vil nøjes med at forholde mig til nutiden, hvor man hos en streamingtjeneste kan tegne abonnement til en person for 99 kroner pr. måned og en anden tilbyder en pakke til to voksne og to børn, der koster 159 kroner pr. måned. (Familiens samlede udgifter på et år bliver 1.908 kroner.)
Bibliotekerne indgår i det litterære kredsløb, som dækker forfattere, forlag, boghandlere og nu også streamingtjenester. Det er kun et plus med mange veje til litteraturen, og betalingstjenester kan ikke erstatte den fri og lige adgang til information og viden, som vi er sikret via bibliotekernes formidling og samlinger. Vi så eksempelvis under corona, hvordan danske børnefamilier hurtigt øgede deres brug af bibliotekernes digitale tilbud og lånte ekstra mange e-bøger til perioden med hjemmeskole. Den samme stigning sås ikke hos de socialt udsatte familier, vel sagtens fordi de har brug for formidling og støtte fra fagudannet personale.