Bruger Bofa borgerne som bank?

KOMMENTAR | DEBAT | 31. JAN • 19:00
Af:
Carsten Mogensen
Sandkås
KOMMENTAR | DEBAT | 31. JAN • 19:00

Der er sket ændringer i betalingen.

I 2022 blev Bornholms borgere pålagt et ekstra gebyr på 1300 kroner pr år, som Bofa skulle bruge til at klargøre og gennemføre den nye affaldsordning med.

Via dette gebyr har borgerne betroet Bofa cirka 80 millioner kroner. Var alt så i orden den 1. oktober? Nej. Bofa havde ikke lavet sit hjemmearbejde ordentligt.

På skæringsdatoen manglede de i følge egne oplysninger (et interview i Tidende med Bofa medarbejder som havde ansvaret for Vang-området) at etablere cirka 50 affaldsøer og dags dato mangler der stadig cirka 40.

Det svarer i min optik til at Parken indvies på lørdag med en landskamp mod Sverige. Vi mangler dog at etablere målene, men bare rolig - det ordner vi lidt efter lidt.

Alle penge på en gang

Stor var min forbavselse, da jeg på min bankudskrift så, at vi skulle betale hele vores mellemværende med Bofa på en rate. Tidligere betalte vi cirka 2500 den 10. februar og det samme beløb dden 10. juli.

Nu bliver vi opkrævet hele årsgbyret på cirka 5000 kroner den 10. februar. Det vil sige, at vi bornholmere låner Bofa cirka 2500 kroner pr husstand eller i alt cirka 50 millioner!!..

Et lille spørgsmål til sidst.

Er 120 affaldsøer det rigtige antal for en ø af vores størrelse? I forbindelse med forberedelse til forrige udbud, som HCS vandt, udtalte Jens Hjul Nielsen, at der nok skulle etableres cirka 60 affaldsøer, hvoraf kun en håndfuld skulle etableres i byerne!

Jeg undres. I gamle dage med Fugato var affaldsøer et minimum, som kun blev taget i brug som sidste udvej.

FÅ ABONNEMENT