Skulle jeg have anskaffet mig en ødegård? En stuga med rødt træværk og vita knutar dybt inden i den svenske skov med masser af myg, og store dovne elge, som vadede rundt i Karl Johanner i bunden af granskoven, og vi fældede træerne og kløvede det op til brænde, som vi fyldte i den 200 år gamle kakkelovn, mens vi smovsede os i multebær og kanelgiflar og lavoktan svensk øl fra ICA, og sagde “Hejsan” til Andersson og åkede på fjället i vandrestøvler og røde kinder, og vi udmattede smed mössan i köket, og sked på det gamle das, så vi fik frosne balder, og badede i den brune skovsø fyldt med igler og gedder på størrelse med krokodiller, og systembolaget der altid var lukket, og de selvretfærdige svenske moralister i deres billige Volvoer, og Nobels Fredspris som er finansieret af våbenlobbyen og ramt af sexskandaler i forbudslandet Sverige, eller skulle jeg bare have købt et sommerhus på Balka?
Skulle jeg have haft en livsforsikring? Skulle jeg have anlagt skovhuggerfuldskæg? Skulle jeg have lært at spise oliven? Rollmops? Stegt lever? Skulle jeg have meldt mig ind i Ældresagen, Foreningen Bornholm, FDM, Greenpeace, Nexø Kajakklub, Læger uden grænser, De Bornholmske Jernbaner, Cyklistforbundet, Naturfredningsforeningen, Ornitologisk Forening, Jazzklubben, Svanekegårdens Venner, Lions Club eller Bornholms Museumsforening. Åh Gud…
Er der en mulighed for at sadle om? I så fremskreden en alder?
Med venlig hilsen Den Rundtossede