Og så peger han opgivende ud på Christiansø.
Når jeg læser min Bornholms Tidende, når jeg hører P4, eller når jeg ser TV2-Bornholm, fornemmer jeg, hvor vigtigt det er, at vi alle bliver placeret i den rigtige bås.
Vi starter med kronen på værket, “Bornholmeren”, som er det, vi alle stræber mod. På andenpladsen finder vi ham eller hende som er vendt hjem til “Fødeøen”, og har haft en ubetydelig parentes i sit liv udenøs. Tredjepladsen går til “Den bornholmsk fødte”, altså en renegat som godt nok er bornholmer, men uvist af hvilke grunde har valgt et liv ovre. På en fjerdeplads kommer “Den herboende”, “Den bosiddende”, “Den opvoksede”, “En borte fra” eller bare “Øboen”, det er her, vi osse finder det lidet flatterende begreb “Förder”. Femtepladsen er kendte mennesker, som har en tilknytning til Bornholm - et godt eksempel herpå kunne være Steffen Brandt, han er dog temmelig glad for Christiansø, og skal passe på, det ikke tager overhånd. Sjettepladsen er kendte mennesker, som i en fjern fortid har haft tilknytning til Bornholm, men som har mistet de nære bånd - et udmærket eksempel herpå er Anders Lund Madsen, som tydeligvis har mistet kontakten til sin frisør i Tejn. Som rosinen i pølseenden kommer en stor restgruppe af mennesker fra hele verden, oftest benævnt “Tjøvenhavnere”.
Tror du, jeg nogensinde bliver fuldtonet bornholmer?
– Venlig hilsen den Rodløse