Brevkassen: Prøv den bornholmske indfødsretsprøve

DELUXE | DEBAT | Lørdag 29. juni 2024 • 15:30
Af:
Lars Holmsted
DELUXE | DEBAT | Lørdag 29. juni 2024 • 15:30

Jeg er født i en kommune, der blev nedlagt i 2007, hvilket har gjort mig rodløs og uden hjemstavn. Uden eksistensen af min barndoms kommune lever jeg i et brudt tilhørsforhold, og må nu se mig om efter en helt ny identifikation. Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra?På Mars er jeg ham den tobenede fra Jorden. På Jorden er jeg ham den velnærede fra Europa. I Europa er jeg ham vikingen fra Skandinavien. I Skandinavien er jeg ham den selvfede fra Danmark. I Danmark er jeg det eksotiske indslag fra Bornholm. På Bornholm er jeg københavneren fra Allinge. I Allinge er jeg brokkehovedet fra Pilebroen. På Pilebroen er jeg bare ham, der ikke ved, hvem han er.

Jeg har boet i Allinge i mere end 27 år. Det er der, jeg har boet i den længste periode af mit liv. Jeg har boet længere tid på Bornholm, meget længere end de unge mennesker der forlader øen efter gymnasiet, og kalder sig selv bornholmere. Så nu må det være på tide, at jeg springer ud som bornholmer. Men uha-da, så nemt går det åbenbart ikke.

Jeg vil ellers så gerne være bornholmer, ikke skabsbornholmer med pendleraftale, flexbolig og herskabslejlighed på Østerbro. Nej, bornholmer ligesom ham fra Zoologisk Have, ligesom Niels Jørgen ja-vâuta-får-Riis, ligesom spradebassen fra TV2-Bornholm, ligesom Magnus Cort med sit cykelstyr og Mogens Glistrup med sine marcipanbrød.

Jeg vil så gerne være ham, de peger på og siger: “Se dér! Der går en rigtig bornholmer.”

Og så kan jeg lette på hatten og sige: “Ded rabba å!”

Jeg er sådan én, der forarget beretter om dengang tjøvenhavnerne forærede Bornholm væk til svensken i 1658.

Jeg er sådan én, der altid rækker fingeren op og siger: “Hov, hov! Bornholm blev ikke befriet dengang tjøvenhavnerne festede i maj 1945.”

Jeg er sådan én, der med tårer i øjnene fortæller mine børn, om dengang man nedlagde natfærgen til Langelinie.

Jeg er sådan én, der fløjter med på “Bornholm, Bornholm, Bornholm”, drikker hønnusyp hele året, læser Bornholms Tidende, har et VHS-bånd med “Far til fire på Bornholm” og har et lille rød-grønt flag på bilen.

Fremfor alt er jeg sådan én, der ser rødt, når en ignorerende vejrprofet stiller sig op foran Bornholm i den bedste sendetid.

Jeg har forsøgt at lære sproget. Aftenskolerne bugner med tilbud om serbokroatisk, fransk og swahili, men bornholmsk skal man kigge langt efter. Jeg har set Bornholmsk Amatørscenes opsætning af Râsapâsijn uden undertekster, og forstået langt det meste.

Men min egen udtale er, efter min nabos mening, helt håbløs, ja faktisk tror hun, at jeg er ude på at fornærme hende, hvilket slet ikke er mit ærinde.

Jeg har talt med vores lokale Kofoed, og han påstår, at det tager mindst 3 generationer at blive bornholmer. Det har jeg simpelthen ikke tid til. Der må være en genvej.

“Jeg har boet på øen i 27 år,” siger jeg forudrettet.

“Øen?” siger han uforstående, “den ligger dér!”

Og så peger han opgivende ud på Christiansø.

Når jeg læser min Bornholms Tidende, når jeg hører P4, eller når jeg ser TV2-Bornholm, fornemmer jeg, hvor vigtigt det er, at vi alle bliver placeret i den rigtige bås.

Vi starter med kronen på værket, “Bornholmeren”, som er det, vi alle stræber mod. På andenpladsen finder vi ham eller hende som er vendt hjem til “Fødeøen”, og har haft en ubetydelig parentes i sit liv udenøs. Tredjepladsen går til “Den bornholmsk fødte”, altså en renegat som godt nok er bornholmer, men uvist af hvilke grunde har valgt et liv ovre. På en fjerdeplads kommer “Den herboende”, “Den bosiddende”, “Den opvoksede”, “En borte fra” eller bare “Øboen”, det er her, vi osse finder det lidet flatterende begreb “Förder”. Femtepladsen er kendte mennesker, som har en tilknytning til Bornholm - et godt eksempel herpå kunne være Steffen Brandt, han er dog temmelig glad for Christiansø, og skal passe på, det ikke tager overhånd. Sjettepladsen er kendte mennesker, som i en fjern fortid har haft tilknytning til Bornholm, men som har mistet de nære bånd - et udmærket eksempel herpå er Anders Lund Madsen, som tydeligvis har mistet kontakten til sin frisør i Tejn. Som rosinen i pølseenden kommer en stor restgruppe af mennesker fra hele verden, oftest benævnt “Tjøvenhavnere”.

Tror du, jeg nogensinde bliver fuldtonet bornholmer?

– Venlig hilsen den Rodløse

Kære Rodløse

Hvis du af et ærligt hjerte sætter dig ind i den lokale kultur, så burde du kunne bestå den bornholmske indfødsretprøve med 45 essentielle spørgsmål.

Giv dig god tid. Sørg for at du har forstået spørgsmålene, inden du svarer. Du har 2 minutter til hvert spørgsmål. Hvis du svarer rigtigt på alle spørgsmål, kan du med stolthed kalde dig for en ægte bornholmer.

1. Er bornholmere genetisk disponeret for at lave keramik?

2. Hvor mange fisk kan man pakke ind i weekendudgaven af Bornholms Tidende?

3. Hvordan staver man til Neksø?

4. Hvornår var Krølle Bølle borgmester i Rønne?

5. Hvor mange autocampere kan der stå natten over på havnen i Gudhjem?

6. Er Kofod finere end Koefoed, Kofoed og Koefod?

7. Er antallet af begivenheder proportionalt med antallet af journalister på Bornholm?

8. Er Bornholm selvlysende om natten?

9. Kan man vinke til Putin fra Rytterknægten?

10. Sluger Østersøens sæler børn med hud og hår?

11. Hvor ligger havnen i Åkirkeby?

12. Hvor mange løbesko har en bornholmer?

13. Findes der en bornholmsk by uden sauna?

14. Hvornår skød Prins Henrik den bornholmske ræv?

15. Lever bornholmerne af andet end is, chokolade og karameller?

16. Er vandet fra Østersøen velegnet som ukrudtsmiddel?

17. Hvordan fordriver man tiden i Køge?

18. Er der et liv efter Folkemødet i Allinge?

19. Hvor faldt det bornholmske flag ned fra himlen?

20. Hvor mange firmaer starter med Born-?

21. Er talentmassen stor nok til et byråd på 23 bornholmere?

22. Hvor mange velfungerende voksne bornholmere siger “Kombardo”?

23. Hvis Bornholm var en pizza, ville den så være med ananas?

24. Må man køre bil med en brækket arm?

25. Hvornår kommer MeToo til Bornholm?

26. Hvad kan man købe i Gudhjem en onsdag i november?

27. Hvor lang tid tager det at finde sin sølvgrå bil på vogndækket af Ekspres 5?

28. Må man bygge, som man har lyst, uden at spørge?

29. Hvor mange mennesker kan en skraldemand fra BOFA vække, inden solen står op?

30. Har Bornholm nogensinde haft overskud?

31. Findes der bornholmske fødevarer uden havtorn?

32. Hvor længe må man grine af en bornholmer?

33. Hvornår blev de underjordiske en anerkendt religion?

34. Må man sige “Hasle”, når der er børn i nærheden?

35. Hvor mange spillere er der på det bornholmske fodboldhold?

36. Må man tale bornholmsk på gymnasiet?

37. Hvornår kører bussen?

38. Har Bornholm nogensinde været jysk?

39. Hvor mange bornholmere skal der til at starte en diskussion på sociale medier?

40. Hvad laver en cykelturist i regnvejr?

41. Hvor ender man, hvis man graver et dybt hul i centrum af Olsker?

42. Hvor mange gange kan man nå at brække sig på en færgetur til Christiansø?

43. Er der længere fra København til Rønne end omvendt?

44. Er Teaterforeningen Bornholm en underafdeling af Ældresagen?

45. Er Miss Sild i virkeligheden en gås?

-Venlig hilsen brevkasseredaktør Lars Holmsted

Brevkassen
Læserbrevkassen styres af Lars Holmsted, som har nået en moden alder, hvilket gør ham i stand til at øse af et helt livs erfaringer med både stort og småt.

Holmsted er opdraget ud fra mottoet: ?Der findes ingen dumme spørgsmål?. God fornøjelse.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT