Brevkassen: Københavnske shampoo-problemer
Hårshampo kan medføre mange diskussioner
Vi er en familie fra Rutsker, som går højt op i grønne løsninger. Vi køber altid økologisk hos Ernst i Muleby, og tænker os i det hele taget godt om, når vi handler de dagligdags fornødenheder. Vi er rigtig gode til sparepærer, kompost og brune bønner. Vi har sorteret vores affald længe før BOFA’s sorte spande. Vi smider ølkapsler til metalgenbrug, og spiser vores gulerødder med skræl. Vi er aktive i ØkoBornholm, og det har vi det godt med.
Vi elsker gode venner - også overfra. Men her begynder problemerne for alvor. Forleden havde vi besøg af en ellers sød og omgængelig københavner, som vi anser for værende rimelig fornuftig og klar i hjernen. Bemeldte veninde var forberedt på overnatning, og havde til eget forbrug medbragt tandpasta, sæber, deodorant, hårshampoo og et utal af cremer og lotioner, som med hårfin præcision var målrettet specifikke isolerede områder af kroppen. Københavnere er tit nervøse for, om de nu kan få deres helt uundværlige hudplejeprodukt i Udkantsdanmark. For os der er vant til at vaske vores hår i bæredygtig uparfumeret hudneutral svanemærket kamilleshampoo, var det en temmelig rystende oplevelse at læse indholdsdeklarationen på vores venindes franske hårpræparat. Antallet af E-numre var lige så højt som prisen på den smagfuldt designede flaske. Selve indholdsmængden var derimod omvendt proportional med prisen.
Jeg foreslog vores veninde at vaske sit hår i ler fra Marokko, en økologisk æggeblomme, afsluttende med en skylning i øl fra Svaneke og lidt biodynamisk olivenolie. Jeg tror, at det var grunden til, at vores veninde straks fik udtalt hjemve.
Men her stopper problemerne ikke. Langtfra!
Efter et par dage med en fremmed odeur og et kraftigt parfumeret badeværelse - som at træde ind i stueetagen i Magasin du Nord - rejste vores veninde atter tilbage til sit elskede København. En tydelig duftmarkør minder os nu om vores søde venindes afmærkning af sit bornholmske territorium. Hun glemte blot at tage sin shampoo med sig hjem. Nu står den her i Rutsker og glor. Nu står den på vores hylde og griner af os. Nu står den med sin hæslige etiket og vrænger af vores velopdragne produkter fra Urtekram.
Skal jeg smide den ud?
Skal jeg lade den stå til næste københavnerbesøg?
Eller skal jeg give den til min nabo, som i forvejen tit spiser flæskesvær?
Med venlig hilsen Mettte
Kære Mettte
Hårshampoo er et meget delikat emne i venne- og parforhold. Vejen til mange skilsmisser er brolagt med diskussioner om netop hårshampoo. Hvilket præparat skal benyttes? Hvor tit? Kan man deles om hårshampoo? Eksisterer glansfuldt hår til mænd over fyrre? Vaskede jeg hår i går? Hvilken shampoo matcher min hårfarve? Kan hårshampoo forebygge depression og lavt selvværd? Var der et liv før balsam og conditioner? Er der forskel på hårshampoo og opvaskemiddel? Hvad er hårets naturlige hydrolipidbarriere? Skal jeg bekymre mig om at forsegle hårfibrene? Hvornår kommer hårshampoo med granitstøv og stenmel? Er det for sent at re-linke svovlbroerne i mit hår? Hvornår skal jeg revitalisere hårsækkene? Mangler jeg dimethiconol, glycerin, silikone, prickly pear cactus ekstrakt eller ingefærrod? Kan jeg få en afbalanceret hovedbund uden overskydende talg? Og hvad med fugtbalancen, glansen, udtørringen, elasticiteten, volumen, spaltningen, ældningen, duften og naturligheden?
Men du vil da under ingen omstændigheder smide en ubrugt shampoo ud. Det vil være spild af ressourcer. Og i hvilken BOFA-fraktion skiller man sig af med ubrugt shampoo?
Hvis du lader shampooen stå på hylden, til de næste københavnere rykker ind, vil du i mellemtiden sende forkerte signaler til dine lokale venner, som uforvarende tror, at du selv har købt den underlødige franske shampoo. Måske kommer du i “bad standing” i ØkoBornholm.
Hvis du ligger inde med en gammel Urtekramflaske, kan du overveje at dekantere.
Et godt gammelt kneb, hvis man vil spare på husholdningsbudgettet, er at købe den billigste discountshampoo i rodekassen, og diskret hælde den på den dyre shampooflaske. Det kræver omtanke! Sidst jeg benyttede dette trick, fik min kone sviden i øjnene, hårtab og hovedbundseksem, og måtte skifte til et endnu dyrere produkt. Ak ja.
Det mest oplagte vil være at benytte shampooen i eget hår. Vær klar til forvandlingen som en omvandrende Wunderbaum!
Med venlig hilsen brevkasseredaktøren Lars Holmsted
Brevkassen
Læserbrevkassen styres af Lars Holmsted, som har nået en moden alder, hvilket gør ham i stand til at øse af et helt livs erfaringer med både stort og småt.
Holmsted er opdraget ud fra mottoet: Der findes ingen dumme spørgsmål. God fornøjelse.
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration