Bornholmslinjens billetfinte

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 26. juli 2023 • 07:45
Af:
Anders Bak Mejlvang
Skanørvej 3
Rønne
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 26. juli 2023 • 07:45

Jeg tror, at det er relevant for alle bornholmere med en pendlerordning til Bornholmslinjen at være opmærksom på en absurd problematik, jeg for nylig opdagede, angående udsolgte billetter på Express 1.

Jeg har en pendlerordning og har rejst nok gange i år til, at prisen nu er 259 kroner pr. overfart.

Den 12. juni kl. 12.30 havde jeg billet, men ønskede at ændre den til 15.30-afgangen samme dag. Hjemmeside meldte udsolgt på alle Express 1 både den 12. og 13. juli, men ikke på Express 5. Det studsede jeg lidt over. Jeg tjekkede den vedvarende, satte alarm og holdt øje 24 timer før, da der ofte kommer billetter til salg der, men uden held. Jeg opdagede dog, at det var muligt at købe en normal bil-billet til 599 kroner, selvom pendlerdelen af hjemmesiden meldte udsolgt.

Jeg ringede til kundeservice og snakkede med en sød og høflig dame, som kunne forklare mig noget om ministerielle beslutninger og kapacitet på Max kontra Express 1. Kort fortalt sælges de billetter som er mere kapacitet på Express 1 kontra Max ikke som pendlerbilletter. Så jeg kunne godt købe en billet, mine pendlerfordele omkring pristrappe, tidlig boarding og pendlerlounge, gjaldt bare ikke. Jeg forstod alt hun sagde, og hun var flink og imødekommende, så ingen problemer der.

Men...

Det er ikke første gang, jeg er uenig med Bornholmslinjen om noget. Det har vi prøvet før, faktisk af et par omgange. Og jeg synes altid det ender på samme måde, nemlig med at de refererer til deres skriftlige vilkår og paragraffer, og så kan man ikke komme længere. Det virker ikke som om kundetilfredshed er noget, der vægtes særligt højt. 1.5/5 på Trustpilot kommer jo heller ikke af sig selv. Kedelig monopol-opførsel.

Så lad mig tage til genmæle. Jeg har læst mine pendlervilkår. Jeg kan ikke finde noget om, at pendlerfordelene kun gælder så længe Express 1 ikke er solgt over Maxs kapacitet. Så, som det står i min aftale, kan jeg købe og ændre billetter i henhold til pristrappen, som for mit vedkommende for nuværende betyder 259 kroner.

Det var heldigt, jeg overhovedet tjekkede, og ikke bare tog det for gode varer, at færgen rent faktisk var udsolgt – for det var den jo ikke.

Jeg endte med at købe en ny billet, og rykke min pendlerbillet langt ud i fremtiden. Så rejste jeg med færgen og sendte derefter en klage til kundeservice med en afsluttende linje om, at hvis de var uenige i ovenstående konklusion, ville jeg gerne bede om en reference til et skriftligt vilkår, der beskriver den absurde finte, der bliver kørt her. Jeg fik et svar, som ikke refererede til noget som helst skriftligt vilkår, men i stedet bare forklarede mig alt det, den søde dame i telefonen allerede havde forklaret mig.

Så nu tænker jeg den står på forbrugerrådet, og i den forbindelse tænker jeg også, det kunne være relevant for andre med pendlerordning at kende til denne absurde finte, så man ikke går og tror, at Express 1 nødvendigvis er udsolgt, bare fordi det står på deres hjemmeside, når man er logget ind.

Jeg er ikke bare gammel og sur, og jeg er ikke ude på at køre en smædekampagne mod Bornholmslinjen. Men jeg synes, det ville klæde dem at opføre sig ordentligt. Og når de nu selv er så insisterende på at regler og vilkår gælder, synes jeg også, det er på sin plads at udfordre dem, når de 'glemmer' at oplyse, at pendlerordningen ikke gælder for alle billetter.

Derudover, tak til Bornholmslinjen for mange gode rejser. Jeg kan faktisk godt lide at rejse med dem. Men jeg synes, de skal lave det her om.

Svar fra Bornholmslinjen

Express 5 er nu på Bornholm. Efter kontrakten skulle den sejle ved siden af Max på de dage, hvor der er brug for mere kapacitet. Men Bornholm ville gerne beholde Express 1. Det gav mening, så det skulle der findes en løsning på. Transportministeriet afviste flere penge til sejladsen på Bornholm, som ville blive mere end 20 millioner kroner dyrere, fordi Express 1 er meget dyrere at have end Max.

Løsningen blev, at de ekstra pladser på Express 1 i forhold til Max kunne sælges helt kommercielt. Det blev der lavet en tillægskontrakt på med Transportministeriet. Aftalen er, at der først sælges billetter i henhold til de i udbuddet fastsatte og kendte principper, og når Max’ kapacitet er udnyttet, kan der sælges to slags billetter. Lav og høj bil. Intet andet. Det betyder helt praktisk, at når Express 1 har solgt de sæder, som der ville have været på Max, så melder Express 1 udsolgt på alle kategorier ud over almindelige billetter til lav og høj bil.

Tilgængeligheden til pendlere og pensionister er præcist, som hvis Max havde sejlet.

Årsagen skal findes i økonomien for forsøget. Bornholmslinjen tager hele den kommercielle risiko ved at lade Express 1 blive på Bornholm i stedet for Max. Det betyder, at der skal tjenes tilstrækkeligt med penge, så de ekstra udgifter på mere end 20 millioner kroner i det mindste er dækket. Forretningen skal kunne løbe rundt som forudsat – ellers kommer Max tilbage, og Express 1 forlader Bornholm. Derfor er det også aftalt med Trafikkontaktrådet og med Transportministeriet, at færgebyttet testes over et år. Ordningen skal altså vise sig økonomisk holdbar – og det er egentlig et ret simpelt regnestykke, som viser, hvor mange ekstra billetter, der skal sælges for at opnå balance. Den forretning kommer helt enkelt ikke til at hænge sammen, hvis der sælges billige pendlerbilletter eller andre kategorier. Sådan er aftalen, og derfor sælges der ikke pendlerbilletter ud over den kapacitet, som var på Max. Det er ikke nogen finte, og vi 'glemmer' ikke at oplyse om noget. Det er et reelt forsøg på at beholde Express 1 på Bornholm.

Som pendler skal man tænke på, at alternativet til de ekstra pladser på Express 1 er en udsolgt Max. Så pendlerne har den samme kapacitet som før og den kapacitet, som gælder i deres aftale.

Jesper Maack, pr- og kommunikationschef

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT