Bornholmergrisen
Hvad er en "bornholmergris"?
Jeg har været ude og sejle med Express 5 og Express 1 og for at få lidt hvile på turene, så har jeg valgt at sætte mig i hvilesalonen, hvor man skal være helt stille!
Men, helt stille var der ikke, for der kørte et loop på en skærm med forskellige historier, der skal kvalificere Bornholm som et godt sted at besøge - blandt andet en historie om ”bornholmergrisen”.
Det viser et kuld hvidvaskede pattegrise og en herre i hvidvasket kedeldragt, der sammen med en hund opholder sig i en mørkegrøn kornmark.
Selvfølgelig inspirerer disse synsoplevelser til en yderligere undersøgelse af hvad denne bornholmergris i det hele taget er for noget.
Hvad er det for noget?
Så et opslag på nettet kan fortælle at bornholmergrisen:
Er født på Bornholm af løsgående søer
Er opdrættet hos udvalgte bornholmske landmænd
Er grise med krølle på halen
Er slagtet lokalt på Bornholm
Er modnet i minimum tre dage
Økologisk?
Yderligere opslag på nettet vedrørende spørgsmålet, om hvorvidt bornholmergrisen er økologisk, giver svaret, at det er den ikke, da den er drevet frem på konventionelle farme.
Foderet er altså korn, der er sået, gødet og sprøjtet konventionelt.
Få dage efter oplevelsen på færgerne kom jeg forbi en kornmark med et meget tydeligt såkaldt ”sprøjtespor”, som grænsede op til en mark, der tydeligvis ikke har fået kemikalier.
Kornmarken er konventionel medens nabomarken indeholder en stor biologisk mangfoldighed eller biodiversitet.
For at kunne fremavle en bornholmergris skal al naturlig flora og fauna altså først slås ihjel!
Velbekomme.

MEST LÆSTE

En rujnnpolta
En lille trind, nærmest rund kvinde
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration