Bornholm må ikke straffes for sine vilkår

Bornholm må ikke straffes for sine vilkår
Det handler ikke om luksus eller særbehandling, understreger Molly May Vestergaard. Arkivfoto: Frida Flinch
SYNSPUNKT | DEBAT | 3. JUN • 05:30
Af:
Molly May Vestergaard
medlem kommunalbestyrelsen for SF på Bornholm
SYNSPUNKT | DEBAT | 3. JUN • 05:30

Vestergard går til kamp for et mere retfærdigt Danmark, hvor alle kommuner får rimelige vilkår

Bornholm står i en alvorlig økonomisk situation. Hver eneste budgetforhandling handler om svære prioriteringer, besparelser og bekymringer for fremtiden.

Samtidig kan vi se, at andre kommuner rundt om i landet har langt bedre økonomiske muligheder. Det er en ulighed, som bliver stadig sværere at acceptere.

Vi er som kommune sat til at løse præcis de samme velfærdsopgaver som resten af landet. Vi skal sikre gode skoler, værdig ældrepleje, støtte til mennesker med handicap, ordentlig psykiatri og attraktive tilbud til børn og unge. Men vores vilkår er ikke de samme.

Bornholm har særlige udfordringer. Vi er en ø med færre stordriftsfordele og en befolkningssammensætning, som stort behov for velfærdsydelser. Vi har flere ældre borgere, færre erhvervsindtægter og højere udgifter på en række områder, herunder det sociale område.

Samtidig er det vanskeligere at rekruttere medarbejdere til centrale velfærdsfunktioner.

Alligevel forventes det og ønsker vi i SF, at kunne levere den samme service som økonomisk stærkere kommuner. Det er en meget svær opgave.

Et mere retfærdigt Danmark

I SF mener vi, at der er brug for et mere retfærdigt Danmark, hvor kommunernes økonomi i højere grad afspejler de faktiske opgaver og udfordringer. Når nogle kommuner år efter år har mulighed for at investere og udvikle, mens andre kæmper for blot at holde hånden under kernevelfærden, så er balancen skæv.

Det handler ikke om luksus eller særbehandling. Det handler om lige muligheder for borgerne uanset postnummer.

På Bornholm mærker vi konsekvenserne helt konkret. Besparelser rammer børn, ældre, medarbejdere og familier. Det slider på både kvaliteten og arbejdsmiljøet. Og det gør det sværere at skabe den positive udvikling, som vi alle ønsker for øen.

Derfor er der behov for, at den nye regering tager et større ansvar for kommuner med særlige strukturelle udfordringer. Udligningssystemet skal sikre reel lighed og ikke blot administrere forskellene.

Det skal ikke kun være nedskæringer!

Bornholm skal ikke være en kommune, der konstant er tvunget til at skære ned for at få økonomien til at hænge sammen. Vi skal have mulighed for at udvikle vores lokalsamfund og sikre tilstrækkelig god velfærd til gavn for borgerne.

For velfærd må ikke afhænge af, hvilken kommune man bor i. Det håber jeg, den nye regering husker, når den tager arbejdshandskerne på – hellere i dag end i morgen.



Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT