Bornholm fortjener en ordentlig kollektiv transport

Bornholm fortjener en ordentlig kollektiv transport
Kan det virkelig være rigtigt, at man skal vente en hel time, spørger Karl-Emil Knage Møller. Foto: Presse-fotos
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 6. oktober 2025 • 05:30
Af:
Karl-Emil Knage Møller
medlem Rød-Grøn Ungdom Bornholm
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 6. oktober 2025 • 05:30

Helt skørt at flertallet i kommunalbestyrelsen godkendte den nye køreplan, som trådte i kraft 1. april

Sammen med mange andre bornholmere er jeg afhængig af bussen hver eneste dag.

Jeg går på gymnasiet og har valgt at pritoritere min tid og økonomi på andet end at få et kørekort lige nu og her. Sammen med andre faktorer blev BAT's busser mit primære transportmiddel - blandt andet da brug af kollektiv transport er et vigtigt element i den nødvendige grønne omstilling.

Jeg ved, at vi er mange, for hvem bussen er en forudsætning for at få hverdagen til at hænge sammen.

Jeg ved også, at der er mange, der fravælger den kollektive transport her på Bornholm, da bustrafikken opfattes som upålidelig, ufleksibel og simpelthen fyldt med for mange mangler. Derfor er det helt skørt, at flertallet af kommunalbestyrelsen valgte at godkende den nye køreplan, som trådte i kraft 1. april. Det er jo et skridt i den helt forkerte retning!

Kan det virkelig være rigtigt, at man skal vente en hel time, efter man er ankommet med færgen i Rønne, før man kan stige ind i den bus, der kører en hjem?

Er det ikke også for dårligt, at flere af ruterne bliver omlagt til kun at køre hver anden time efter klokken 17?

Og kan det virkelig være rigtigt, at det tager tæt på en time at tage fra Gudhjem til Campus med bus, hvis man vil i skole til tiden?

Drømmen

Jeg drømmer om et Bornholm, hvor der ikke er grund til at brokke sig over busserne - hvor man kan regne med at kunne komme hurtigt hjem efter for eksempel at have været i Rønne om aftenen - hvor vi har en logisk køreplan, der selvfølgelig tager højde for transport til og fra øen.

Jeg drømmer om et Bornholm, hvor den kollektive transport er et attraktivt alternativ til privatbilismen - for både mennesker og natur.

Det kan selvfølgelig være svært at nå det mål med et snuptag - især indenfor regionskommunens pressede økonomiske rammer. Men vi må da som minimum få lavet en ny køreplan, der giver mening for øens beboere samt turister. Det vil i hvert fald ikke kræve det store at få bussen til at passe med færgen - det har vi jo (så vidt jeg ved) altid været vant til.

Politisk vilje

Men hvis vi bliver ved det økonomiske aspekt, jamen så vil en investering i bustrafikken også være en investering i turismen og tilflytning, da det vil øge mobiliteten for besøgende og gøre det nemmere at være øboer.

Hvis vi skal have en pålidelig og attraktiv kollektiv transport, så kræver det politisk vilje. Jeg håber inderligt, at den nye kommunalbestyrelse vil tage problematikken seriøst. Som noget af det første må der gøres op med vilkårene fra den nuværende køreplan (den var jo desværre ikke en aprilsnar).

For Bornholm fortjener en ordentlig kollektiv transport!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT