Usikkerhed om levering af brændstof til lufthavnen: 'Vi skal sikre os, at redningshelikoptere kan gentanke'

Usikkerhed om levering af brændstof til lufthavnen: 'Vi skal sikre os, at redningshelikoptere kan gentanke'
I begyndelsen af april udløber en aftale med British Petroleum, der leverer brændstof til Bornholms Lufthavn. Hvad der derefter skal ske, skal der findes en løsning på, mener folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V). Ifølge ham skal det være muligt at tanke sikkert, trygt, hurtigt og effektivt lufthavnen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
INTERVIEW | BORNHOLM | ABONNENT | 19. JAN 2022 • 14:00
Henrik Nielsen
Journalist
INTERVIEW | BORNHOLM | ABONNENT
19. JAN 2022 • 14:00

For folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) handler det om sikkerhed, at der findes en leverandør af brændstof til Bornholms Lufthavn. Den nuværende aftale udløber i april.


Et svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) kaster ikke yderligere lys over, hvad der skal ske, når den nuværende aftale om levering af brændstof til Bornholms Lufthavn udløber. Sagen har været forbi ministerens bord, fordi folketingsmedlem Peter Juel-Jensen har spurgt, om ministeren vil oplyse, om det også efter 5. april vil være muligt at tanke i lufthavnen.

Den nuværende aftale med British Petroleum udløber den 4. april. Hvad der derefter skal ske, står hen i det uvisse, fremgår det af ministerens svar.

"Trafikstyrelsen og British Petroleum kan ved enighed beslutte, at aftalen løber i længere tid end til den 4. april 2022.

Trafikstyrelsen afsøger for nuværende, hvordan tankningsmuligheder fremadrettet bedst varetages. Blandt andet er Trafikstyrelsen og Bornholms Lufthavn i dialog med relevante aktører om at sikre den fortsatte mulighed for tankning i Bornholms Lufthavn efter den 4. april 2022", lyder det fra Benny Engelbrecht.

– Det kommer jeg til at følge op på, lyder den umiddelbare reaktion fra Peter Juel-Jensen til Tidende.

Helikoptere skal kunne gentanke

Som medlem af Trafikkontaktrådet har Dansk Folkepartis Jess Christian Persson tidligere gjort opmærksom på, at det kan blive særdeles kritisk, hvis der ikke findes en ny leverandør, inden aftalen med British Petroleum udløber. Det mener Peter Juel-Jensen også, samtidig med at han understreger, at han ikke ønsker at male fanden på væggen.

– I takt med at energiøen begynder at tage form, skal vi have noget, som relativt hurtigt kan gentankes, også under rimelig betryggende forhold, hvis og såfremt der skulle ske noget derude. Vi skal sikre os, at redningshelikoptere kan gentanke på Bornholm, siger han.

Af mulige scenarier nævner han, at en vindmølle kan vælte ned i et skib under installation, at en sejlende turist kan forulykke og i værst tænkelige tilfælde, at en hurtigfærge havarerer, eller en elbil bryder i brand ombord.

– Det er hele den beredskabsmæssige situation på Bornholm. Man tænker sig ikke om. Det skal være muligt at tanke sikkert, trygt, hurtigt og effektivt i Bornholms Lufthavn, siger folketingsmedlemmet.

Som at tegne en forsikring

For Peter Juel-Jensen handler det om, at Bornholm skal have den bedst mulige løsning, også hvis det koster lidt ekstra. I hans øjne er der tale om kritisk infrastruktur.

– Det kræver noget ekstra økonomi også at have sådan noget kørende i et lille samfund, siger han.

Venstremanden sammenligner det med at tegne en ulykkes- eller en brandforsikring.

– Hvis det værst tænkelige skulle ske, så er vi klar. Det er bare det, jeg prøver på at råbe lidt op om, siger Peter Juel-Jensen.