Ugeavisen Bornholm afløser Rytterknægten

Ugeavisen Bornholm afløser Rytterknægten
Ugeavisen Bornholm.
| 31. MAR 2021 • 10:24
Holger Larsen
Journalist

31. MAR 2021 • 10:24

MEDIER

Ugeavisen Bornholm, som i den første udgave er en diger sag på 56 sider, er på vej ud til alle bornholmske husstande. Ugeavisen afløser fra denne uge Rytterknægten som Bornholms Tidendes ugeavis.

Et mere nutidigt design og mere unikt indhold. Det er to af de elementer, som redaktør Jon Albjerg Ravnholt fremhæver ved relanceringen af ugeavisen.

– Ugeaviserne er trængt på landsplan af nettet. Med Rytterknægten havde vi et produkt, der havde kørt siden 1987, og som efterhånden kørte meget på rutinen. Vi skal stadig have en ugeavis, og vi var nødt til at gøre noget drastisk og få den relanceret, siger Jon Albjerg Ravnholt.

– Vi har givet ugeavisen et designmæssigt løft. Der har været en tendens til, at indhold og annoncer i ugeaviser har været meget pakket. Vi har givet lidt mere luft og lidt mere plads til artikler og billeder – sådan som man også gør i Bornholms Tidende.

Hvad med indholdet?

– Noget af den kritik, vi har fået, var, at der i Rytterknægten var for meget overflytning af artikler fra Bornholms Tidende, så mange allerede havde læst en del af artiklerne. Vi opgraderer derfor ved at afsætte ressourcer til, at der bliver lavet mere eksklusivt indhold til ugeavisen. Det betyder, at jeg og min kollega skal lave en håndfuld artikler til hver uge. Vi vil blandt andet gerne være et sted, hvor erhvervslivet kan komme til orde, siger Jon Albjerg Ravnholt.

Hvordan tør I pille ved det gamle navn Rytterknægten?

– Vi vurderede, at vi er nødt til at markere, at vi er et helt andet sted, end hvor Rytterknægten var. Rytterknægten havde et godt navn. Ugeavisen Bornholm er ikke et revolutionerende navn, men det er måske tættere på at fortælle, hvad det er. Vi håber, at vi ved at give ugeavisen vores eget navn – i stedet for et navn, vi overtog fra en tidligere udgiver – får signaleret et større tilhørsforhold til det mediehus, vi er en del af.

Der har over en årrække været et generelt løft på Bornholms Tidende, først af avisen og så de kommercielle tillæg og publikationer. Ugeavisen var det sidste, vi manglede, siger Jon Albjerg Ravnholt.

Besøg den nye ugeavis her