Tirsdagens leder: Hvem passer på flypassagererne?

Tirsdagens leder: Hvem passer på flypassagererne?
Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 28. APR 2020 • 14:27
Af:
oejvind-hesselager
| ABONNENT
28. APR 2020 • 14:27
Det halter lidt med at være gennemført konsekvent, når vi taler om, hvordan forskellige transportformer til og fra Bornholm, skal beskytte passagererne mod virus. Det, der er ulovligt på det ene transportmiddel, bliver der fra lovgivers side set gennem fingre med over for andre transportformer. Det er uheldigt.

I sidste uge besluttede sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) at udstede forbud mod, at fjernbusserne er mere end halvt fyldte. Det gælder også for Bornholmerbussen og Kombardo Expressen, hvor det er sikret, at passagererne bliver fordelt i forskellige zoner, med god plads mellem de rejsende.

Det fremgår også af Kombardo Expressens hjemmeside, at der sågar er indkaldt ekstra personale, så busserne, når de kommer ombord på færgen, kan blive rengjort grundigt.

Samme forsigtighed gælder på Bornholmslinjen. Også her sælges kun hver anden plads. Der er ekstra rengøring. Og passagererne kan sågar blive i bilen på vogndækket undervejs.

Helt anderledes er det med forholdsreglerne for indenrigsfly. Her er ingen restriktioner på passagerantallet. Det gælder for eksempel DAT, som betjener ruten Bornholm (Rønne) – København. Her kan flyet fyldes, og passagererne sidder ofte tæt og uden mulighed for at skabe rum og afstand omkring sig.

Det skal understreges, at DAT gør, hvad selskabet kan, for at sikre rene flykabiner og sund kabineluft. Det understreges også over for de rejsende, at de skal holde god afstand under indtjekning og ved gaten. Ligesom al catering og service om bord er aflyst. Det er også indført, at passagererne kan få tilbudt mundbind.

 
Det hænger ikke sammen

 

Men de mange forholdsregler ændrer ikke på, at både det personale, der er i kabinen under flyvningen, og passagererne, bliver eksponeret meget mere for potentiel smitte end for eksempel en bilist, der tager med færgen. Og hvis udleverede mundbind på et fly betragtes som sikker gardering mod smittespredning, hvorfor gælder denne regel så ikke busser og færger?

Det hænger ikke sammen. Og uoverensstemmelsen bliver yderligere væsentlig, fordi mange bornholmere rejser med DAT, når de skal til undersøgelser eller behandling på hospitaler. Flere passagerer har over for Bornholms Tidende givet udtryk for, at de er angste for situationen.

Bornholms Tidende spurgte i gårsdagens avis transportminister Benny Engelbrecht (S), hvorfor der hersker denne inkonsekvens. Det tætteste, vi kom en forklaring fra ministeren, er, at flypassagererne opholder sig i kortere tid i flyet, end buspassagerer gør i en bus.

Det svar er ikke godt nok. Det fremgår af Sundhedsstyrelsens information om Corona, at man er i såkaldt ”nær kontakt” med et andet menneske, hvis man har været ”ansigt-til-ansigt” med en person inden for to meter i mere end 15 minutter. Det har både personale og passagerer, der flyver i bare et halvt fyldt fly.

Transportministeren har indkaldt DAT til et møde i morgen, onsdag, om passagerernes sikkerhed i forhold til smitte med Covid-19.

Beflyvningen af Bornholm er vigtig. Derfor bør det møde som minimum ende med, at flypassagerer får en fyldestgørende og troværdig forklaring på, hvorfor deres rejseform ikke er omfattet af samme krav til sikkerheden som færger og bus.

Den forklaring bør falde, også selv om ministeren finder den ubekvem.