Politisk udvalg får orientering om færgestøj

Politisk udvalg får orientering om færgestøj
Express 1 ved Øernes Kaj søndag aften. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | Tirsdag 22. august 2023 • 05:30
TRAFIK | Tirsdag 22. august 2023 • 05:30

Politikere i natur,- miljø- og planudvalget bliver på et kommende møde orienteret om sagen vedrørende støj fra Express 1. Det sker på foranledning af udvalgsforperson Helle Munk Ravnborg fra Enhedslisten.

De fem politikere i natur,- miljø- og planudvalget får på udvalgsmødet i slutningen af måneden en orientering om sagen vedrørende støj fra Express 1.

Det oplyser udvalgsforperson Helle Munk Ravnborg fra Enhedslisten.

– Jeg har bedt om, at vi får en orientering om det under punktet 'gensidig orientering', så vi kan blive kloge på sagsforløbet, og hvorfor man har ageret, som man har gjort, siger Helle Munk Ravnborg til Tidende.

– Det er helt naturligt, vi bliver orienteret om sager, der har været under vores område, tilføjer hun.

Tidende kunne mandag fortælle, at en biolog i regionskommunen den 8. juni målte støjen fra Express 1 en sen aftentime til 50 db, mens Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse i området er 45 db. Express 1 ligger med generatoren tændt for at sørge for strøm på skibet, når det ikke er i drift, og det er dén, der genererer støjen.

Siden slutningen af juni har det ifølge Rønne Havn dog været praksis - så vidt muligt - at lægge Express 1 ved Krydstogtkajen for at få færgen længere væk fra de nærmeste naboer på Havnebakken, hvor støjmålingen er udført. Siden fredag har færgen dog været tilbage på Øernes Kaj, da rederiet er i gang med at etablere et landstrømsanlæg, hvorfor det ifølge Bornholmslinjen er nødvendigt, at færgen ligger der.

Allerede inden udvalgsmødet er Helle Munk Ravnborg dog blevet sat en smule ind i sagen, efter hun mandag tog kontakt til administrationen i sit center. Her blev hun blandt andet klogere på, hvorfor kommunen ikke har valgt at varsle rederiet om et påbud om at flytte færgen, men i stedet blot håndterede sagen med dialog.

– Det vigtige er, kan jeg forstå - og det bakker jeg fuldstændig op om -, at se på, hvordan vi kan få løst det her problem hurtigst muligt. Som jeg forstår det, er det, der skal til, at etablere landstrøm til Express 1 for at sænke lydniveauet - og det arbejdes der så på. Da det arbejde er i gang, vil en varsling om et påbud nok ikke gøre den store forskel.

Så du ser ikke nogle problemer i, at man har brugt dialog som værktøj?

– Jeg er i hvert fald blevet betrygget i, at når man bliver mødt med denne type sager - og det er jo ikke hver dag - vil man se på, hvordan vi får løst problemet hurtigst muligt til glæde for borgerne.

Det er du blevet betrygget i, at man fra kommunens side har gjort?

– Jeg er blevet betrygget i, at det er den vurdering, man har foretaget - og altid vil foretage.

Siden april, hvor Express 1 blev reservefærge for Express 5, har kommunen modtaget fem klager over støj fra færgen. Kommunens støjmåling har da også vist, at færgen larmer mere end, hvad Miljøstyrelsen mener er miljø- og sundhedsmæssigt acceptabelt i området. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at kommunen burde have skredet hårdere til værks, mener Helle Munk Ravnborg.

– Spørgsmålet er jo, om det ville løse problemet. Der er jo ingen tvivl om, at der er et problem - og det skal løses. Jeg ved ikke, om man kan placere færgen et andet sted, hvor den larmer mindre eller færre borgere bliver udsat for den støj? Den slags overvejelser kender jeg slet ikke. Men i det omfang, vi gerne vil have Express 1 til at ligge der, skulle der ske noget med Express 5 eller i det omfang, begge færger er nødvendige, er det klart, der vil være støj - og det skal der laves om på, og det bliver der så nu.

Om der skal reageres politisk, efter administrationen på næste udvalgsmøde orienterer om sagen, afhænger helt af indholdet, siger Helle Munk Ravnborg.

– Jeg har svært ved at se, hvad det mere skal være - andet end at man kan forsøge så godt som muligt at mindske generne indtil der er implementeret den løsning, der skal implementeres, så dieselmotorerne ikke skal stå og snurre hele natten.

Ifølge Bornholmslinjens plan er landstrømsanlægget færdigt og klar til brug i løbet af denne uge.

FÅ ABONNEMENT