Havnen bad rederiet flytte Express 1 efter støjklager

Havnen bad rederiet flytte Express 1 efter støjklager
Express 1 ved krydstogtkajen. Foto: William Sonne Kaalø
TRAFIK | Lørdag 19. august 2023 • 05:30
TRAFIK | Lørdag 19. august 2023 • 05:30

Et ukendt antal støjklager fra naboer til Rønne Havn over støj fra Express 1 fik i slutningen af juni havnen til at bede Bornholmslinjen om at flytte færgen, når det var muligt. Et landstrømsanlæg vil dog være klar i næste uge.

Når Express 1 ikke indgår i sejlplanen som reservefærge, ligger den under normale omstændigheder i det gamle nødleje på Øernes Kaj.

Men den seneste tid har hurtigfærgen i højere grad forhalet til Krydstogtkajen efter dagens sejladser mellem Rønne og Ystad. Det er der særligt én grund til, oplyser Bornholmslinjen.

– Express 1 ligger ved Krydstogtkajen, fordi Rønne Havn har fået klager over støj. Så det har de bedt os om, skriver rederiets pr- og kommunikationschef Jesper Maack i en mail, efter Tidende har henvendt sig med undren over færgens placering.

Støj fra færgerne, når de ligger ved Øernes Kaj, er imidlertid ikke nogen ny historie. Så sent som den 1. juli skrev Jens Stubkjær, der bor på Kirkepladsen oven for havnen, at larmen er generende både om dagen, om aftenen og om natten.

"Forestil dig, at en kæmpe lastbil parkerer fast uden for din bolig og undlader at slukke motoren. Den står bare og kører i tomgang konstant – ofte om dagen og hver eneste nat. Og den larmer mere end en almindelig lastbil. For den lastbil hedder Express 1. "Vognmanden", der er – eller burde være – ansvarlig hedder Bornholmslinjen. Og p-pladsen er ejet af Rønne Havn", skrev Jens Stubkjær i et læserbrev i Tidende.

Når Express 1 ikke kan slukke for sin generator, er det fordi, der på Øernes Kaj endnu ikke er etableret landstrøm til at erstatte den strøm, der genereres af skibet. Men sådan et anlæg er godt på vej.

Rønne Havn, der ifølge Bornholmslinjen har bedt om at få flyttet Express 1, vil imidlertid ikke oplyse, hvor mange klager, den har fået, siger havnens pressechef Jesper Jürgensen.

– Det er svært at opgøre, hvor mange klager der er kommet.

Pressechefen forklarer, at der eksempelvis kan komme to klager fra den samme person eller én klage, som repræsenterer flere personer.

Han bekræfter dog, at havnen har fået klager over støj fra Express 1 i juni, fordi der endnu ikke var etableret landstrømsanlæg på Øernes Kaj. Siden slutningen af juni har det altså været praksis at flytte Express 1 til Krydstogtkajen, når det har været muligt, og der ikke har været andre skibe, der skulle ligge der.

– Det er jo reelt set Molslinjen, du skal snakke med om alt det her. Det er Molslinjens færge, og det er dem, der har ansvaret, siger Jesper Jürgensen.

Men nu spørger jeg dig. Er det rigtigt, som Jesper Maack skriver, at I har bedt dem om at flytte færgen?

– Det, der er rigtigt, er, at det er Molslinjen, der har Express 1. Det er dem, der har driftstilladelsen til Express 1. Den lå på Øernes Kaj, hvor det landstrømsanlæg, de skulle etablere, ikke kunne blive færdigt. Derfor prøvede vi at tilpasse, hvor Express 1 kunne ligge og genere mindst muligt, fordi den ikke kunne komme på landstrøm, siger Jesper Jürgensen og tilføjer:

– Så i samarbejde med Molslinjen har vi placeret Express 1 ude på Krydstogtkajen, når det er muligt.

Ramt af forsinkelser

Det er da også ganske rigtigt, at Bornholmslinjen er i gang med at etablere et landstrømsanlæg på Øernes Kaj til Express 1. Rederiet fortalte i slutningen af juni til Tidende om planerne på kajen, og at anlægget efter planen dengang var klar til at blive taget i brug fra uge 30. Sidenhen kom det frem, at der var forsinkelse på levering af kabler og stik til anlægget - og anlægget kunne således først være klar i uge 32.

Men den plan holdt heller ikke. For her i slutningen af uge 33 er anlægget endnu ikke taget i brug - men det nærmer sig. Tirsdag i denne uge ankom kabler, transformer og container til installationen, oplyser rederiets pr- og kommunikationschef Jesper Maack. Onsdag holdt rederiet møde med installatøren, hvor det kom frem, at der nu skal graves og trækkes kabler. Planen er derfor - i skrivende stund - at være færdig med arbejdet i løbet af næste uge (34).

Den installation bliver dog 'midlertidig og lidt mere manuel', da der stadig mangler nogle særlige stik, som der er meget lang leveringstid på, oplyser Jesper Maack i den forbindelse.

Hvad angår landstrøm til Express 5, der oftest overnatter i hurtigfærgelejet, er det anlæg stadig i projektfasen.

Rederiets ansvar

Tilbage hos Rønne Havn spørger Tidende, hvorfor det først er i slutningen af juni, at havnen i samarbejde med rederiet beslutter, at Express 1 skal ligge ved Krydstogtkajen i stedet for ved Øernes Kaj.

– Det mest relevante er at spørge Molslinjen, hvorfor det her (landstrømsanlæg, red.) ikke er oppe at køre. Det er deres færge.

Men nu spørger jeg dig?

– Og jeg svarer dig. Det er Molslinjens færge. Der var landstrømsanlæg til Max (der var reservefærge tidligere, red.). På et tidspunkt skal Express 5 ind, og så bliver Express 1 reservefærge. Det er jo faktisk Molslinjens færge, så det er deres ansvar at lave et landstrømsanlæg, der passer til den færge, siger Jesper Jürgensen og tilføjer:

– Når landstrømsanlægget ikke er oppe at køre, er det Molslinjen, der et eller andet sted skal komme og sige: Det fungerer ikke, kan vi flytte Express 1 til en anden kaj? Det har de ikke gjort. Vi bliver gjort opmærksom på problemet, og det tror jeg også Molslinjen er blevet, da nogen klager over, at den larmer.

Tidende har i den anledning stillet Bornholmslinjen dette opfølgende spørgsmål:

I har siden Express 5's ankomst til Bornholm i april vel hele tiden været klar over, at Express 1 ikke kunne slukke motorerne ved Øernes Kaj, og at det dermed ville støje. Hvorfor spurgte I ikke allerede dengang (da Express 5 kom til Bornholm, red.), om I kunne få lov til at lægge Express 1 ved Krydstogtkajen i stedet for Øernes Kaj?

– Vi var godt klar over, at færgen skal bruge sine generatorer. Det har den altid skullet ligesom de andre færger skal det - og det er jo derfor, vi bygger landstrøm til den. Krydstogtkajen er ikke særligt velegnet til hurtigfærger. Hverken når det gælder fendere eller den bundsikring, der er i lejet. Så en placering, der aldrig rigtig har været mulig - og ikke noget hverken vi eller Rønne Havn har ønsket, skriver Jesper Maack i et mailsvar.

Landstrøm
Landstrømsanlæg leverer elektricitet til skibe i havn for at erstatte den strøm, der genereres af skibets hjælpemotor.

Sendte meddelelse
Efter Tidende i løbet af ugen begyndte at interessere sig for sagen, sendte Bornholmslinjen fredag denne pressemeddelelse ud:

Kære bornholmermedier
Express 1 har i en periode ligget på Krydstogtkajen, mens Povl Anker har ligget ved Tværmolen.
Arbejdet med landstrøm til Express 1 går i gang i dag, og derfor giver det nu mening at flytte Express 1 tilbage til Øernes Kaj, så arbejdet med at etablere landstrøm hele tiden kan holdes op imod færgens placering i lejet.
Derfor har Rønne Havn og Bornholmslinjen i fællesskab besluttet, at sende Express 1 tilbage til Øernes Kaj, mens Povl Anker så kan finde tilbage til Krydstogtkajen.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT