Stemt igennem: Byens Bedste på vej til Nexø

NYHED | ABONNENT | 24. MAR 2023 • 19:00
NYHED | ABONNENT
24. MAR 2023 • 19:00

Det var stor enighed blandt de medlemmer, der torsdag havde tre forslag til behandling på Erhvervsforeningen Østbornholms generalforsamling. 

Der var ikke meget uenighed blandt de cirka 35 medlemmer af Erhvervsforeningen Østbornholm, der mødtes til generalforsamling torsdag aften i Nexø.

Kåringen af Årets Virksomhed skal vende tilbage til Nexø.

– Det er noget, der tidligere har været tradition for at kåre, men de sidste år er det gået lidt i kludder, dels på grund af corona, og dels fordi vi har svært ved at finde ud af, hvordan det skal sættes i værk, lyder det fra formand Carsten Aalling.

– Så er det stadig relevant at bruge krudt på? Hvis ja, hvilke kriterier skal der så være?

En slående tavshed, da der bliver spurgt til indvendinger, vidner om, at der er tydelig opbakning til at bringe traditionen til live igen. Medlemmerne i salen tænker lidt, inden forslagene begynder at komme.

– Et kriterie kunne være, at man sætter Nexø på landkortet? At man gør Nexø synlig? foreslår en.

– Og at det er en god arbejdsplads for medarbejderne, foreslår en anden.

En tredje indvender, at man kunne lægge vægt på nogle entreprenører i området, der sætter noget nyt i gang.

– At man hylder nogen, som vælger Nexø som område, når man gerne vil starte noget?

Byens bedste

Et forslag kommer fra bestyrelsesmedlem Magnus Dyrmose Stegmann. For kunne man lave nogle underkategorier til Årets Virksomhed?

– Man udvælger nogle kriterier for eksempelvis byens bedste service. Så får man borgerne til at melde ind, hvem der er de bedste til de forskellige ting. Og de her mennesker kan så få et klistermærke til døren. Bager, sko, tøjforretning, forklarer han og bringer et koncept på banen, der blandt andet er udbredt i København.

– Årets virksomhed kan være den helt øverste, men der er så mange andre gode aktører i byen, man skal honorere.

Og det forslag vækker begejstring og opbakning blandt de andre medlemmer.

Men der skal stadig besluttes en masse, men for nu står det klart, at en form for kåring i det lokale erhvervsliv er på vej tilbage til Nexø.

Markedsføring

Foruden forslaget om at genindføre kåringen af Årets Virksomhed havde bestyrelsen også indstillet to andre punkter til behandling, herunder en ny markedsføringsindsats, der blandt andet går ud på at slå ned på højtider som jul, påske, pinse, sommer og uge 42.

– Vi skal have lavet en markedsføringspakke, der handler om, at vi skal pille fede elementer ud af det, vi allerede gør, og sætte dem sammen i en samlet pakke. Det giver mere synlighed og involvering, siger Carsten Aalling.

Grundlæggende skal der udvikles et koncept, hvor der blandt andet skal noget mere professionel hjælp ind til den digitale del.

– Og vi skal markedsføre os på diverse platforme og være fysisk til stede med for eksempel klistermærker. Og I er så søde og imødekommende at se på, når I laver ting på video, så vi skal have nogle profilvideoer op at køre.

Markedsføringspakken er budgettet til 168.000 kroner årligt, hvoraf 60.000 kroner kommer fra foreningen selv, og resten skal komme i form af bidrag fra medlemmerne, hvis de vælger at bakke op.

Forslaget blev stemt igennem uden nogen indvendinger.

Slutteligt blev det besluttet, at der internt i erhvervsforeningen skal være en årlig udflugt, hvor medlemmerne mødes og laver noget sammen på tværs, hvor det ikke handler om foreningen, åbningstider og tilbud.

Og det er der også stor opbakning til, og den største udfordring er i form af logistik. For hvordan bliver man enige om en fast dato, inden sæsonen går i gang, hvor alle kan, og som ikke falder oven i en helligdag?

Efter en længere snak frem og tilbage er der enighed om, at det skal skrives ind i et årshjul, hvor en dato bliver fastsat hvert år.