Skruerne var stadig i gang, da redningsbåd nåede frem til grundstødt skib

Skruerne var stadig i gang, da redningsbåd nåede frem til grundstødt skib
Rønne Redningsstations redningsbåd Mads Jakobsen blev sendt ud, da Beaumaiden havde kursen direkte mod en grundstødning. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
GRUNDSTØDNING | SORTHAT | ABONNENT | 20. OKT 2021 • 12:20
Holger Larsen
Journalist
GRUNDSTØDNING | SORTHAT | ABONNENT
20. OKT 2021 • 12:20

Redningsbåd nåede til Nørrekås, så var Beaumaiden gået på grund.

– Jeg blev ringet op klokken 03.04 om, at et skib var på vej ind mod Bornholm, og at der var 15-20 minutter at give af.

Det fortæller Henrik Jensen, leder af Rønne Redningsstation, om mandag morgens indsats i forbindelse med det hollandske fragtskib Beaumaidens grundstødning ved Sorthat.

– Jeg kører straks ned på stationen og slår alarm. Vi når kun til Nørrekås, så kan vi se på AIS-systemet, at skibet er gået på grund. Vi sejler derop med vores lille redningsbåd forrest og Mads Jakobsen bagefter. Da vi kommer frem, har Beaumaiden stadig skruerne i gang. Lyngby Radio kan stadig ikke få kontakt. Men der er folk på dækket, og skruerne bliver så slået fra, og Lyngby Radio får radiokontakt, siger Henrik Jensen om mandag morgens dramatiske forløb.

– Vi sejler senere politiet derud, og vi har sejlet i pendulfart med folk og papirer, og vi har også haft vores vagt med at holde øje med en eventuel olieforurening, tilføjer Henrik Jensen.

En klassiker

Rønne Redningsstation har flere gange tidligere været involveret i lignende hændelser, og Henrik Jensen kalder det en "klassiker", hvor skibene ikke får ændret kursen mod nordøst for at komme udenom Bornholm.

– De fleste gange går det så stærkt, at hvis de ikke kan kaldes op, så går det galt, siger Henrik Jensen.

Enkelte gange lykkes det dog at få prajet skibene og få dem til at ændre kurs:

– Vi var i 2015 ude at banke på siden på fragtskibet Sabina, og vi havde biler inde på kajen, der lyste på det. Men besætningen blev vist nok også op ringet op via rederiet i Schweiz. Skipperen nåede at komme op og få drejet af. Den ramte en stenknold og fik en lækage, husker Henrik Jensen.

Bornholms Tidende omtalte også hændelsen i oktober 2015. Skibet var kun 85 meter fra at ramme kystsikringen ud for Tysklandsvej på Rønne Havn. Skibet fortsatte til Finland, hvor en undersøgelse viste, at der var sket skader på skibets ballasttanke.