Skibsteknisk undersøgelse af Express 1 er forsinket på ubestemt tid

Skibsteknisk undersøgelse af Express 1 er forsinket på ubestemt tid
Arkivfoto: Berit Hvassum
Tirsdag 7. maj 2019 • 05:59
Mads Westermann
Journalist
Tirsdag 7. maj 2019 • 05:59
Den skibstekniske undersøgelse af Molslinjens færger, som Transportministeriet har bestilt, er nu forsinket på ubestemt tid.

Det skriver Transportministeriet i et svar til Bornholms Tidende.

Undersøgelsen, som blev igangsat i januar måned, efter at Bornholms Tidende i november og december 2018 kunne afsløre, at der var blevet foretaget omfattende konstriktive ændringer på færgen Express 1 i forbindelse med Molslinjens overtagelse færgen, skulle ifølge de oprindelige planer have været afsluttet i marts måned.

Imidlertid er undersøgelsen ifølge Transportministeriet stadig i gang, og det vides ikke, hvornår den kan afsluttes.

Yderligere forsinket

Det er anden gang Transportministeriet annoncerer at undersøgelsen bliver forsinket.

Første gang var i midten af marts måned, hvor det første gang blev klart for Transportministeriet, at undersøgelsen ikke kunne gennemføres, som oprindeligt planlagt.

Her skrev transportminister Ole Birk Olesen i et brev til partierne bag det bornholmske færgeforlig, at en række ekstra målinger ville betyde, at resultatet af undersøgelsen ville blive forsinket med cirka to måneder.

Det er denne deadline, ministeriets embedsmænd nu rykker yderligere.

I ministeriets seneste svar på en række spørgsmål, som Bornholms Tidende har stillet til undersøgelsen skriver embedsmændene:

– Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at sige præcis, hvornår den samlede undersøgelse er tilendebragt. Dette afhænger blandt andet af, hvor mange målinger der er behov for i forhold til at få et retvisende billede af påvirkningerne.

Vil ikke udlevere tegninger

Behovet for ekstra målinger, og dermed forsinkelsen, skyldes blandt andet, at værftet bag Molslinjens færger – Incat værftet i Hobart på den australske ø Tasmanien – nægter at udlevere konstruktionstegninger af færgerne.

Tegninger som er nødvendige for at den skibstekniske undersøgelse kan gennemføres som oprindeligt planlagt.

– De indeholder forretningshemmeligheder, skriver værftets administrerende direktør, Craig Clifford, i sit svar på Transportministeriers anmodning om at få adgang til tegningerne.

Ministeriet og det rådgivende ingeniørfirma Force Technology, som Transportministeriet har engageret til at foretage undersøgelsen, har efterfølgende tilbudt Incat at underskrive en fortrolighedserklæring, men dette har ikke fået Incat værftet til at ændre mening.

Flere målinger er nødvendige

I stedet er Force Technology, nu nødt til at gennemføre væsentligt flere målinger af færgerne Express 1, Express 2 og Max, mens de sejler, og det er det, der nu har forsinket undersøgelsen på ubestemt tid.

At Incat værftet ikke vil udlevere tegningerne har yderligere den konsekvens, at det ikke umiddelbart er muligt for Force Technology at vurdere, hvad effekten af at genmontere en såkaldt t-foil på Express 1 vil være.

En t-foil er en del af et af et aktivt stabiliseringssystem, der skal mindske færgens bevægelser i søgang, og som Express 1 oprindeligt er konstrueret med. Det blev fjernet i forbindelse med Molslinjens overtagelse af færgen i 2012 fra et fransk-engelsk rederi.

- Den vurdering må derfor laves på basis af beregninger fra tidligere undersøgelser af lignende t-foil-stabilisatorer, forklarede transportministeren i marts måned til partierne i forligskredsen.


FÅ ABONNEMENT