Skibet er ladet med...

Skibet er ladet med...
Det store flotte træskib er registreret i ø-gruppen Vanuatu. Men det er ejet af Fairtransport, der er et hollandsk selskab, der arbejder med CO2-neutral transport. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 9. JUN 2021 • 08:43
| ABONNENT
9. JUN 2021 • 08:43

ERHVERV

Cirka 18.000 flasker vin, rom i massevis, kakaobønner og mere endnu. Men da det kom til Gudhjem, var det næsten tomt. Tres Hombres er et fragtskib. Ikke et sådan skib med containere med metal og maskinværk alle vegne. Nej, Tres Hombres ligner mest af alt et sørøverskib, som man kender det fra film. Det hele er af træ, sort træ udenpå med små vinduer til kahytterne, et dæk af træ med et stort ror af træ bagtil i skibet – eller agterud, som man siger på et rigtigt sejlskib. To master hvorfra der falder alverdens torværk.

Men i Gudhjem er der hverken gået sørøvere eller pirater i land, da Tres Hombres lagde til fredag morgen. Skibet er også ladet med hovedsageligt unge mennesker. Der er et aldersspænd på besætningen, der strækker sig fra 20 til 42 år. Lige nu er de 13 mennesker på båden. De sejlede fra København til Gudhjem. Før det sejlede de fra Les Sables i Frankrig til København. Og inden da var de en tur forbi Amsterdam. Men allerførste tur foregår hen over vinteren, hvor de sejler over Atlanten og rundt hos de caribiske øer. Her lades skibet med mestendels rom og kakaobønner. Flere ton af det. Skibet kan rumme godt 40 ton i lasten. Denne gang sejlede de fra Caribien med godt og vel 35 ton.

Langt det meste bliver afleveret i Amsterdam, hvor Fairtransport, der ejer skibet, har hovedsæde. Herfra sejler de til Les Sables i Sydfrankrig, hvor de læsser skibet med 18.000 flasker vin. Det meste af vinen skal til København. Når skibet når Gudhjem, er det næsten tomt, og når det forlader Gudhjem igen, plejer det altid at være uden last. Men ikke i år.


En blot galleonsfigur hører sig til på et gammelt træskib med to master. Det er ingen undtagelse på Tres Hombres. Foto: Jens-Erik Larsen


4.000 flasker vin gik på land

Den lange vej har bragt dem til Gudhjem, og vinden har været god. De er en uge før tidsplanen. Derfor skal de tilbringe cirka to uger i havn. Tirsdag blev skibet manøvret fra den ene side af havnen til den anden. Det foregår ved en masse trækken i torve, der er fæstnet på kajen og tilbage på skibet. Det skulle over på den anden side, tættest på Gudhjem, da de tirsdag skulle af med det sidste gods de havde i lasten.

Der var råben og skrigen på tværs af havnen, instruktioner blev råbt fra land til skib og tilbage igen. Et stort skib, der stiller og roligt flyttede sig på tværs af havnen. Alt imens blev christiansøfærgen sendt af sted med morgensang, uden at ænse det store skib i ryggen, der kom nærmere. Skibet i sin egen bevægelse flød lydløst over vandet. Det var kun instruktionerne, der fløj over havnen med en vis overdøvende effekt. Skibet kom sikkert på plads.

4.000 flasker vin gik på land i Gudhjem, og alle sammen var bestilt af Provianten. Vinen blev fragtet i en kæde af menneskearme, der bar kasserne fra bunden af skibet og op på paller, der stod på land. Herfra skulle alle kasserne åbnes, flaskerne skulle op, og klistermærker blev sat på flaskerne, der viste, at vinen var fragtet ved vind og sejl.

At flytte et stort skib uden motor kræver koordination og tålmodighed. I vandet i havnen roede Jules Nydell rundt i en lille robåd. Han fragtede ender af tovværk fra skib til kaj. Jules er bosun og kaldet bådsmand på skibet. Det er en skibstitel, der giver ham ansvaret for skibets dæk og vedligeholdelse af skibet.

– Det er et meget gammelt skib, og derfor er der rigtig meget vedligeholdelse af det. Vi vander det en gang om dagen blandt andet. Det gør vi, for at træet udvider sig, og båden derfor holder tæt, og der ingen sprækker er, fortæller Jules Nydell på engelsk.

Han er selv fra Frankrig og var med til at sejle båden til Caribien og tilbage med gods.


Annabelle Wills på 20 år har været på skibet i nogle måneder nu. Hun har tidligere sejlet yachtskibe. Men det her, var en helt anden type udfordring. Foto: Jens-Erik Larsen

Besætningen er glade for Bornholm

I fredags kunne man se Tres Hombres ankomme til Gudhjem Havn. De plejer at have Christiansøfærgen til at hjælpe sig som lodsbåd. Men i år sejlede de ind helt uden hjælp. Og det er også uden motorkraft, fordi der simpelthen ingen motor er på det gamle skib.

– Vi kom i land med sejl, hvor vi næsten i havnen hiver sejl op og bruger den sidste fremdrift til at drive os på plads. Det er svært, men det gik rigtig godt. Der er ikke meget plads at gøre med, så det var en udfordring, siger Jules Nydell.

På dæk var også 20-årige Annabelle Wills, der er fra Englang. Hun er trainee på båden, og hun er med for at lære.

– Jeg er vant til at sejle både med motor, og de sejler jo næsten sig selv sammenlignet med hende her, siger Annabelle Wills.

Hun er rigtig glad for, at de har fået lidt ekstra tid på Bornholm, hvor hun nyder den sparsomme fritid, som hun får.

– Naturen er jo fantastisk, og havnen her er virkelig hyggelig. Skønt med morgensang på havnen også. Så jeg nyder det, når jeg har fri, men der er næsten altid noget at lave på skibet. Fikse sejl, sy sejl, male båden, ordne reb og så videre. Der er meget vedligeholdelse, siger Annabelle Wills.


Det store flotte træskib er registreret i ø-gruppen Vanuatu. Men det er ejet af Fairtransport, der er et hollandsk selskab, der arbejder med CO2-neutral transport. Foto: Jens-Erik Larsen

Rom smager bedre i høj sø

Når skibet forlader Caribien er dele af lasten ikke-færdige produkter i flasker og poser. De har rom med i tønder. Og faktisk så påstås det, at der en mærkbar forskel på rom, der har været sejlet i tønder og en rom, der har lagret stillestående. Besætningen mener i hvert fald, at de kan smage forskel.

Men måske er der noget om snakken. Når skibet gynger og vugger i havet, bliver rommen kastet rundt i tønden. Derfor er kontaktfladen med tøndens træ større, end hvis det er stillestående i et lager.

– Vi har smagt begge dele, og holdt dem op mod hinanden. Den samme rom, hvor den ene har været med på sejlturen i tønde, og den anden uden sejlads. Jeg synes i hvert fald, at jeg kunne smage forskel, siger Annabelle Wills.


Skibets dæk bliver vandet en gang om dagen, hvilket hjælper træet med at udvide sig, og dermed holder skibet tæt. I Caribien vandede de det tre gange om dagen, fordi det er så varmt. Foto: Jens-Erik Larsen

Forlader Gudhjem med noget nyt i lasten

Tres Hombres plejer at sejle tomhændet fra land, når det forlader Bornholm. Men i år er der mere arbejde end besætningen plejer at have i Gudhjem. Skibet skal lastes med øl fra Svaneke Bryghus.

Øllen skal transporteres til København, og hos Svaneke Bryghus, der ser de det som et fremragende påfund, der går godt i spænd med deres eget image.

– Vi er det første CO2-neutrale bryggeri i Danmark. Vi har derfor også lanceret en øl i forlængelse af det, som vi får sejlet til Købehavn. Det er bare en god gimmick, synes vi. Vores brygmester skal med på turen som matros, siger Steen Jespersen, der er administrerende direktør for Svaneke Bryghus.

Når skibet forlader havnen om halvanden uge, vil det være ladet med ti paller med øl-fustager og en palle med dåseøl.