Riis vil have nye og grønne muligheder i færgebetjeningen

Riis vil have nye og grønne muligheder i færgebetjeningen
Når der rigtig kommer tryk på motorerne, vil færgen faktisk forbruge mindre brændstof, fordi den friktionen i vandet bliver tilpas meget mindre. Foto: Berit Hvassum
INTERVIEW | MEDLEM
26. JAN 2022 • 19:00

Færgerne til og fra Bornholm bruger mange tons olie. Det løber op i sådan en grad, at Morten Riis har svært ved at se det fortsætte til 2030, hvor kontrakten udløber.

På en tur fra Rønne til Ystad med Express 1 bruges 5,52 tons brændsel. Det går også stærkt. Færgen kan flytte en masse mennesker, biler og gods, men det er stadig meget olie, der skal bruges. Et fly af typen ATR 72-600, som er det fly DAT bruger fra Rønne til Kastrup, bruger 454 kilo brændsel. Fra Ystad skal man transportere sig yderligere til København. Det kræver også CO2, modsat flyet, hvor man lander i København.

Vil du have nyheder uden begrænsning?
- Få fuld adgang til Tidende.dk



Første måned 0 kr.
Herefter 99 kr./md.

Se andre abonnementer her
Opret konto

Indbetaler - jeg som giver et abonnement væk er: