– Vi vil gerne gøre det bedre, men løsningerne er der ikke lige nu. Som en tekniker fortalte mig, skal vi huske på, at vi har haft 150 år til at forfine dieselmotorer, men nu har vi 10 år til at finde på noget helt nyt. Men det skal ikke afholde os fra at prøve, siger Jesper Maack.
Muligheder indtil 2030
Indtil de løsninger er fundet, er vi nødt til at prøve at finde løsningerne et andet sted. Det kunne være at indføre tog fra Ystad til hovedbanegården i København, som Morten Riis foreslår. Det nye udbud af færgebetjeningen i 2030 vil blive med grønne ambitioner. Det er både Jesper Maack og Morten Riis enige om. Molslinjen har allerede nu afgivet tilbud på andre betjeninger af færger, hvor klimaet spiller en stor rolle.
Den grønne færgefart er fremtiden, men problemet er lige nu. Derfor leder Morten Riis med lys og lygte efter grønne løsninger, da det er svært at forestille sig, at man kan vente til 2030 på et nyt udbud.
– Jeg håber på, at der kommer nogle færger, der både er søstærke, men som også har et betydeligt lavere brændstofsforbrug. Det tror jeg også bliver et krav til næste udbud. Men jeg synes, at gå og vente til 2028, er lige slapt nok, siger Morten Riis.
I fremtiden kunne det betyde, at man må leve med at overfarten til Bornholm tager længere tid. Morten Riis er overbevist om, at vi i fremtiden skal operere med andre færger end hurtigfærgerne. Han overvejer også muligheden for en dobbeltrettet natsejlads, da man roligt kan sætte farten ned og tiden på færgefarten op, når man alligevel bruger natten på at sove.
– Mig bekendt har vi kun den ene planet. Derfor er vi nødt til at passe på den. Vi er nødt til at vise, at det kan lade sig gøre i et land som Danmark. Vi er jo nødt til at vise, at vi kan lave om på det. Hvis det er et af de ofre, vi bringer, at overfarten til Bornholm tager længere tid, så overlever vi med det. På det her spørgsmål skulle vi gerne have handlet for 30 år siden. Den gode tid har vi brugt.
– Hvis regeringen mener noget om et nyt grønt udspil, så vil det være betimeligt at kigge på det her nu, siger Morten Riis.
Hvor lang tid er du selv indstillet på, at overfarten vil tage?
– Med Povl Anker gik der 2,5 time, og lige nu sejler vi på 1 time og 10 minutter cirka. Jeg tror, vi skal ramme noget imellem det. Det er klart, at der er nogen, der vil tage sig til hovedet over det her. Jeg drømmer ikke om, at det tager 2,5 time.