På normale færger er der besparelser at hente på olieforbruget, hvis man reducerer farten. Det gælder også både biler og mange andre transportmidler. Men en hurtigfærge som Express 1 er bygget, så det ikke giver mening at sejle langsomt. Faktisk forbruger den mere olie, hvis den reducerer farten bare lidt. Det har noget at gøre med at blandt andet vandmodstanden øges, hvis hurtigfærgen går ned i fart. Alternativt skal farten sænkes rigtig meget, men så begynder det ikke at give mening.
– På Express 1 snakker vi 34-36 knob, som er et ’sweet spot’. Kommer man under det, giver det ikke mening. Man kan sejle meget langsomt, slow steame hedder det, men det duer ikke rigtigt. Du kan godt forbruge mindre, hvis du sætter farten ned til 19 knob på en hurtigfærge, men det er ikke realistisk på grund af så mange andre faktorer. Man kan derfor sige, at hvis man gerne vil sejle langsommere, er det nogle andre færger, man skal have, siger Jesper Maack.
Der findes nogle færger, der hedder fregatfærger, som betjener trafikken til og fra Gotland. De sejler med en optimal fart på 27 knob. Færgefarten til Endelave ud for Østjyllands kyst har sparet store mængder CO2 ved at sænke farten med 10 minutter. Derudover kommer der elfærger til, der skal betjene flere færgeruter i Danmark. Det er alt sammen godt, men lige nu er det ikke mulige løsninger på Bornholm.
– Express 1 bruger så meget energi, at hvis den skulle lade på Rønne Havn, krævede det, at alle husholdninger slukkede for strømmen, når Express 1 var i havn, siger Jesper Maack.