– For en udenforstående lyder det som en meget søgt forklaring, at Molslinjen har leaset og sikret sig forkøbsret til en færge, som man ikke kan få adgang til tegningerne til. Den køber jeg i bund og grund ikke.
Sådan siger partiet Venstres bornholmske folketingsmedlem, Peter Juel-Jensen, om det brev, transportminister Ole Birk Olesen har sendt til partierne bag det bornholmske færgeforlig.
I brevet forklarer Ole Birk Olesen, at det ikke er muligt at fremskaffe tegningerne til Molslinjens færger, og at den skibstekniske undersøgelse, Transportministeriet har bestilt, derfor bliver væsentligt forsinket, således at der ikke foreligger et resultat af undersøgelsen i marts måned, sådan som det oprindeligt var planen.
Det ærgrer Peter Juel-Jensen. Han er nu er bekymret for, om undersøgelsen i det hele taget kommer til at levere brugbare resultater.
– Jeg kan forstå på udtalelser fra fagfolk på området, at uden tegningerne af skibet bliver det meget svært at lave beregninger, der holder vand, siger han til Bornholms Tidende og forklarer, at han nu synes, at udsigten til en løsning på de bornholmske færgeproblemer er rykket et godt stykke tilbage.
Han er bekymret for, om forligskredsen med resultatet af undersøgelsen vil kunne vurdere, om færgen er god nok, eller om der skal gennemføres forbedringer. Og, hvis der skal gennemføres forbedringer, hvilke forbedringer der i givet fald skal gennemføres.
Hvis det er tilfældet, mener Peter Juel-Jensen på nuværende tidspunkt ikke, at der er andet at gøre, end at vente til 2022, hvor Molslinjens leasingkontrakt på Express 1 udløber. Her håber han så, at der vil blive mulighed for at rette op på nogle af de problemer, der opleves med Express 1 i dag.
– Men det er stadig alt for lang tid ude i fremtiden, når vi har en færge, der hverken i forhold til regularitet eller komfort lever op til det, vi kan forvente af et skib, der skal sejle i Østersøen, siger han.
Det skriger til himlen
Peter Juel-Jensen undrer sig over, om Transportministeret, da kontrakten med Molslinjen blev indgået, var klar over, at det ikke ville være muligt at få adgang til skibets tegninger.
– Det skriger til himlen, at Transportministeriet ikke kan få adgang til tegningerne på Express 1, når de nu som køber af en ydelse fra Molslinjen har mistanke om, at varen ikke lever op til kravene, fortsætter en tydeligt frusteret Peter Juel Jensen.
Han mener dog ikke, at der er nogen mulighed for på nuværende tidspunkt at drage yderligere konsekvenser af, at det ikke er muligt at fremskaffe tegninger på skibet.
– Når ministeren vælger at sende sådan et brev ud, så går jeg ud fra, at han har presset alle de steder, han kan, og at han måske også har slået lidt i bordet overfor Molslinjen og har gjort dem opmærksom på, at de er blevet taget ved næsen af Incat-værftet, siden man ikke kan få fat i tegningerne, siger han og pointerer kraftigt, at han forventer, at Ole Birk Olesen har gjort alt, hvad der står i hans magt for at fremskaffe tegningerne og dermed sikre den skibstekniske undersøgelse.
– Ministeren har ifølge ministeransvarlighedsloven en forpligtigelse til at sikre, at forligskredsen får alle de nødvendige informationer, og det går jeg ud fra, at han også har gjort her, siger Peter Juel-Jensen.
Ender i bølgeskvulp og brækposer
Han har svært ved at skjule, hvor ærgerlig han er over forsinkelsen.
– Jeg havde en forhåbning om, at vi kunne være færdig med den her undersøgelse, inden højsæsonen startede. Det synes jeg, de bornholmske turister har fortjent, men sådan skulle det ikke være, konstaterer han og fortsætter:
– Alle de ekstramidler, der er investeret i færgebetjeningen af Bornholm, er jo bevilget ud fra en forventning om, at Bornholm skal stå stærkest muligt og give det igangværende opsving flyvehøjde og flyvelængde. Så er det brandærgerligt, at det ender i bølgeskvulp og brækposer, som det har gjort indtil videre. Det fortjener hverken bornholmerne eller Molslinjen, og derfor bør der komme en afklaring hurtigst muligt.