Overvældet arrangør: Bornholmsk julemarked har været en mangelvare

Overvældet arrangør: Bornholmsk julemarked har været en mangelvare
Glaspuster Pernille Bülow er kvinden bag Bornholms Julemarked, der søndag kunne afslutte sin første sæson på Nexø Havn. En sæson, der er gået over al forventning, jubler arrangøren. Arkivfoto: Berit Hvassum
JUL | NEXØ | ABONNENT | 19. DEC 2021 • 16:00
JUL | NEXØ | ABONNENT
19. DEC 2021 • 16:00

Søndag kunne Bornholms Julemarked sætte punktum for sin sidste dag og dermed også første sæson. En debut, der er gået over al forvetning, fortæller arrangør og idékvinde bag Pernille Bülow. 

Julesløjfen blev bundet på Bornholms Julemarked på Nexø havn søndag, hvor den sidste af i alt fire weekender med markedet blev afviklet. En proces, der har været i støbeskeen i tre år, og som måtte udskydes på grund af corona sidste år. I år kunne julemarkedet endelig blive en realitet, og det er gået over al forvetning, fortæller en glad arrangør Pernille Bülow. 

- Der har været helt overvældende. Hver weekend fra åbningstid er folk med det samme begyndt at trille ind, og det er bare blevet ved dagen igennem. Jeg tror, at et julemarked virkelig har været en mangelvare, fortæller arrangøren, der også glæder sig over de mange positive tilbagemeldinger fra både stadeholdere og lokale. 

- Det har været positivt hele vejen rundt, lokale stopper mig på gaden og takker mig for, at der er kommet et julemarked til Nexø, og flere af lejerne spørger allerede, om de kan booke en bod næste år, siger Pernille Bülow.

Corona har bremset turister

Den kendte bornholmske glaspuster fik ideen til et bornholmsk julemarked efter at have besøgt Lübeck julemarked. 

- Jeg så, hvor velbesøgt og en kæmpe industri, det var. Og hvis alle de turister kan rejse til Lübeck, så kan de også komme til Bornholm, fortæller Pernille Bülow.  

Og selvom hun glæder sig over et velbesøgt julemarked, tror hun også på, at man på sigt vil kunne trække flere både danske og tyske turister til, når corona er overstået.

- Vi har været godt stillet i forhold til corona, fordi vi er et udendørs marked. Men det, der har ramt os, er de turister, der ikke er kommet. Jeg har talt med mange turister i løbet af sommeren som ville komme, og det er nok kun en tredjedel, der har besøgt julemarkedet, siger arrangøren. Hun er dog ikke i tvivl om, at julemarkedet på sigt kan være med til at booste vinterturismen på Bornholm. 

- Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vi ikke er ramt af corona næste år, så vil vi trække mange flere turister. Jeg tror på, at vi kan lave en vintersæson i december, siger Pernille Bülow. 

Markedet skal vokse - med kvalitet i fokus

Bornholms julemarked har i år haft 28 boder på havnen med i alt 32 virksomheder. Alle lokale producenter med kendinge som Bager Dam, Hallegaard og Karamelleriet. Og det er vigtigt at både det bornholmske islæt - men især kvaliteten skal forblive i højsædet, fortæller Pernille Bülow.

- På andre julemarkeder i for eksempel i København og Tyskland halter kvaliteten ofte og man ser, at det er sådan noget krimskrams, der bliver solgt. Derfor var det også fra starten vigtigt for mig, at produkterne her var af høj kvalitet og tit også bornholmske. Der må ikke slækkes på kvaliteten, for det er også, hvad vi har modtaget meget ros for, siger arrangøren. 

Derfor er ambitionen, at niveauet forbliver højt, mens markedet vokser sig større år for år. Helt konkret skal der næste år fokuseres på flere madboder, siger Pernille Bülow.

For der er stor efterspørgsel på alt spiseligt op til jul, hvor produkter som røgvarer, slagterivarer og chokolade i stor stil er blevet langet over disken.

- Jeg kunne godt tænke mig flere madboder, det kunne for eksempel være en bod, der solgte grillede ristepølser. Men det er sådan nogle småting, vi skal kigge på. Generelt skal vi bare blive ved med at udvikle os og lære henad vejen, lyder det fra Pernille Bülow.